«ایران ۳۰۰ تن گاز هگزافلورید برای غنی سازی تولید کرده است»

اظهارات آقای وعیدی در جمع هادیان سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت.

جواد وعيدی، معاون بين الملل شورای عالی امنيت ملی اعلام کرد که بيش از ۳۰۰ تن گاز UF6 موسوم به هگزافلورید که در غنی سازی اورانیوم به کار می رود، در تاسيسات هسته ای اصفهان توليد شده است.




اعلام این خبر در زمانی صورت می گیرد که اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با آلمان اعلام کرده اند که پیش نویس دور سوم تحريم های اقتصادی عليه ايران به خاطر سرپيچی از توقف غنی سازی اورانيوم را آماده کرده اند.

قرار است که این پیش نویس در هفته جاری به بحث گذاشته شود.


به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس، آقای وعيدی که در همايش مسئولين و هاديان سپاه سخن می گفت، ضمن اعلام اين خبر گفت:« در حالی که به ما اجازه استفاده از ۲۰ دستگاه سانتريفوژ تحقيقاتی را نمی دادند، هم اکنون سه هزار دستگاه سانتريفوژ در زير زمين کار می کنند.»


  • « در حالی که به ما اجازه استفاده از ۲۰ دستگاه سانتريفوژ تحقيقاتی را نمی دادند، هم اکنون سه هزار دستگاه سانتريفوژ در زير زمين کار می کنند.»
جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنیت ملی

وی افزود: «ابتدا در زمستان سال ۸۴ يک آبشار ۱۶۴ تايی در روی زمين آماده کرديم که غنی سازی سه و نیم درصدی به عنوان کار آزمايشگاهی انجام شد. وقتی ۱۸ آبشار (سه هزار سانتريفوژ) راه اندازی شد، سولانا در حضور دکتر لاريجانی و دکتر جليلی گفت ما نمی خواستيم در اين نقطه ای که امروز هستيد باشيد، اين سه هزار تا را داشته باشيد ولی اضافه نکنید.»


آقای وعيدی افزود:« ما در مسير آژانس حرکت کرديم و آژانس هم تاکيد کرده که بيش از پنجاه درصد مسائل حل شده و تا ماه های آينده نيز بقيه مسائل حل خواهد شد.»


جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بیشتر برنامه های مربوط به غنی سازی اورانیوم را در مجتمع صنعتی نطنز در استان اصفهان متمرکز کرده است.


گزارش ها حاکیست که در اصفهان، اورانيوم خام موسوم به «کيک زرد» به گاز اورانيوم هگزافلوريد تبديل می شود و گاز توليد شده به نطنز برده می شود تا برای غنی سازی به کار رود.


به گفته کارشناسان، غنی سازی اورانیوم در مقیاس پایین تنها قابل استفاده برای توليد الکتريسيته است، اما غنی سازی در مقیاس بالاتر می تواند برای توليد بمب هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.


تولید ۳۰ تن گاز هگزافلوراید در دو ماه


آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر اعلام کرده بود که ايران ۲۷۰ تن گاز برای غنی سازی اورانيوم توليد کرده است و اظهارات تازه معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی بیانگر آن است که جمهوری اسلامی توانسته است ظرف دو ماه گذشته ۳۰ تن گاز هگزافلوراید تولید کند.


بحث غنی سازی اورانیوم با غلظت بیشتر از جمله پرسش هایی بود که در سفر سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران به مقر پارلمان اروپا مطرح شد و به گفته وب سایت این نهاد اروپایی، پاسخ های آقای جلیلی در این زمینه «قانع کننده» نبوده است.


به نوشته وب سايت رسمی پارلمان اروپا، برخی از نمايندگان پارلمان اروپا از آقای جليلی پرسيدند: «چرا ايران تصميم گرفته که غنی سازی با غلظت بيشتر را در پيش بگيرد، در حالی که برای اهداف صلح آميز اورانيوم غنی شده ۴ تا ۶ درصد کافی است.»


آقای جليلی در پايسخ به اين سئوالات گفت: «ما حق داريم غنی سازی کنيم و ايران تا ۲۰ سال آينده احتياج به ۲۰ هزار مگاوات انرژی دارد.»


برخی از نمايندگان پارلمان اروپا سئوالاتی را در مورد اين که چگونه جامعه بين المللی به ايران می تواند اعتماد کند، پيش کشيدند.


آقای جليلی در پاسخ به اين پرسش ها گفت: «در دکترين دفاعی ما سلاح هسته ای جايی ندارد و سلاح های کشتار دستجمعی نمی تواند موجب امنيت و يا قدرتمندی کشوری شود.»


سايت رسمی پارلمان اروپا می نويسد: در پايان نشست سعید جلیلی با نمایندگان پارلمان اروپا، بسياری از نمايندگان احساس کردند که پرسش هايشان بی پاسخ مانده است.