دانشجویان بورسیه در نامه سرگشاده: بگذارید «ناگفته‌ها» را بگوییم

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که «جمعی از دانشجویان بورسیه» نامه‌ای سرگشاده به محمد سرافرار، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نوشته و در این نامه گفته‌اند که حاضرند به منظور «تنویر افکار عمومی و روشنگری» برای ساخت برنامه، مناظره، مصاحبه و یا مستندسازی با صدا و سیما همکاری کنند.

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش هومن عسکری درباره نامه سرگشاده دانشجویان بورسیه به رئیس سازمان صدا و سیما

این دانشجویان در نامه خود با استناد به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در انتقاد از رسانه‌ای شدن صدها پرونده بورسیه غیرقانونی در دولت محمود احمدی‌نژاد، اضافه کرده‌اند که «بازی کاملا سیاسی بورسیه‌ها» بسیاری از زندگی‌ها را نابود کرده، آبروی هزاران نفر را برده و بسیاری از آنها را «پیر و افسرده» کرده است.

دانشجویان بورسیه - که در بازه زمانی بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲، در دولت محمود احمدی‌نژاد، در مقاطع عالی تحصیلی بورسیه دولتی دریافت کرده بودند - بر اساس بیانیه وزارت علوم دولت حسن روحانی متهم هستند که «بدون آزمون و رقابت با متقاضیان دوره دکتری داخل» بورسیه دریافت کرده‌اند. آنها در بخش دیگر از نامه سرگشاده خود به رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرده اند که نفرات زیادی در بین‌شان حرف‌های نگفته بسیاری دارند و گفته‌اند که این سخنان می تواند «تفسیر جامع و مشروح» سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مورد ظلم به دانشجویان بورسیه باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با گروهی از اساتید دانشگاه در سیزدهم تیر ماه در تهران گفت: «سیاست‌بازی نشود، سیاسی‌کاری نشود، حاشیه‌سازی نشود. [...]یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد، این مسئله‌ی بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود [...] راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خوب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را، سروصدا ندارد. جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است [...] علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود.»

پیشتر رضا علیجانی، فعال ملی مذهبی در پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا این سخنان رهبر جمهوری اسلامی را شاهدی بر اراده‌ی نظام برای همسوسازی دانشگاه با سیاست‌های حاکمیت دانسته بود: «این نشان می‌دهد که از نظر [آیت‌الله خامنه‌ای] دانشگاه باید در تسخیر نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی دربیاید و این کاری است که در دولت احمدی‌نژاد – که ایشان به شدت نگاه خودشان را با این دولت نزدیک می‌دانستند – اتفاق افتاده، در اینجا شایسته‌سالاری مهم نیست، فقط همسویی با قدرت مهم است.»

حدود یک سال پیش، رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، از «هزینه ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومانی» هر دانشجوی بورسیه‌ خبر داده بود. انتشار غیررسمی اسامی تعدادی از این دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی و حساسیت مجلس عمدتاً محافظه کار کنونی، استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم و البته سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی تنها بخشی از ماجرای جنجال برانگیز بورسیه های دولت احمدی نژاد بوده‌اند.

حالا، در صورت موافقت صدا و سیما با خواست دانشجویان بورسیه برای ارائه توضیح و اظهار «ناگفته‌هایشان» باید منتظر بخش جدید این پرونده قطور و جنجالی شد.