فرانسه می‌گوید پنج نفر بابت سه توطئه حمله به المپیک پاریس بازداشت شده‌اند

دادستان ضد تروریسم فرانسه اعلام کرد که نهادهای مسئول در این کشور سه طرح توطئه برای حمله به مسابقات المپیک و پارالمپیک پاریس را خنثی کرده‌اند.

اولیور کریستن روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در مصاحبه با رسانه «فرانس اینفو» گفت: «حمله به نهادها یا دفاتر نمایندگی اسرائیل در پاریس نیز بخشی از این توطئه‌ها بود ولی ورزشکاران اعزامی اسرائیل به مسابقات المپیک به‌طور مشخص هدف این توطئه‌ها نبودند.»

دادستان ضد تروریسم فرانسه افزود که در مجموع پنج نفر، از جمله یک فرد نابالغ، به ظن مشارکت در توطئه‌های خنثی شده بازداشت شده‌اند. به گفته او این افراد به جرایم مرتبط با تروریسم متهم شده و در زندان هستند.

مسابقات المپیک تابستانی پاریس در ماه‌های مرداد و شهریور و در سایه ادامه جنگ اوکراین و غزه برگزار شد.

دولت فرانسه مدت‌ها قبل از شروع المپیک در روز پنجم مرداد هشدار و آمادگی امنیتی را به بالاترین سطح ارتقا داد.

بیشتر در این باره: گشایش المپیک تاریخی پاریس زیر باران شدید و تهدیدهای امنیتی

در مدت تدارک و آمادگی برای برگزاری این مناسبت ورزشی وزیر کشور فرانسه بارها در مورد تهدیدهای امنیتی از سوی گروه‌های اسلام‌گرای تندرو، گروه‌های راست افراطی، حملات سایبری مرتبط با روسیه و گروه‌های خشونت طلب مدافع محیط زیست هشدار داده بود.

در اریبهشت ماه نیروی انتظامی فرانسه یک نوجوان ۱۸ ساله چچن‌تبار را به ظن برنامه‌ریزی برای حمله به یک مسابقه فوتبال در استادیوم شهر سنت- اتین، واقع در جنوب فرانسه، بازداشت کرد.

دادستان ضد تروریسم فرانسه در مصاحبه روز چهارشنبه گفت هدف این توطئه حمله به کافه‌ها و رستوران‌های اطراف استادیوم بود و مظنون به «طراحی یک حمله خشونت‌بار» به نیابت از سوی گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش متهم شده است.

این مقام فرانسوی افزود بخش اعظم توطئه‌های خنثی‌شده با گروه‌ها و ایدئولوژی جهادی ارتباط دارد و ۸۰ درصد پرونده‌های قضایی مرتبط با این جهانبینی افراطی است که هنوز در میان جوانان فرانسوی نفوذ دارد. او خاطرنشان کرد که داعش «به ترویج و نشر پروپاگاندا ادامه می‌دهد.»

دادستان ضد تروریسم فرانسه خاطرنشان کرد که در ماه‌های قبل از برگزاری المپیک پاریس اقدامات پیشگیرانه امنیتی، از جمله بازرسی خانه‌ها و بازداشت مظنونین در خانه، افزایش یافت.

به گفته او پلیس و سایر نیروهای انتظامی فرانسه از آغاز سال میلادی جاری تاکنون ۹۳۶ مورد بازرسی از خانه‌ها را انجام داده‌اند در حالی که تعداد این عملیات در سال گذشته ۱۵۳ مورد بوده است.

علاوه بر این، فرانسه در طول مسابقات المپیک و پارالمپیک اقدامات امنیتی در حریم هوایی و بر فراز شهرهای محل برگزاری مسابقات را تشدید کرد. جنگنده‌ها، هلی‌کوپترهای تهاجمی و هواپیماهای شناسایی در پرواز بودند و پلیس و سایر نیروهای انتظامی برای حفاظت از پاریس و بندر مارسی که محل برگزاری مسابقات قایقرانی و فوتبال بود از پهپاد استفاده می‌کردند.

وزارت دفاع روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در بیانیه‌ای گفت نیروی هوا- فضای فرانسه در چارچوب اقدامات مربوط به حفاظت از المپیک در ۳۵۰ مأموریت بیش از ۷۵۰ ساعت پرواز انجام داده و نتیجه آن ۹۰ مورد مداخله منجر به شناسایی بوده است.

این بیانیه افزود که دلیل اکثر مداخلات این نیرو پهپادهای غیرنظامی و شخصی بوده و هدایت کنندگان ۸۵ مورد از این نوع پهپادها به دلیل نقض مقررات ایمنی بازداشت شده‌اند.

به گفته وزارت دفاع فرانسه اکثر این افراد گردشگران خارجی بودند که از مقررات امنیتی ویژه در طول مسابقات المپیک پاریس اطلاع نداشتند.