انتشار تصاویر تجاوز ده‌ها مرد به زن فرانسوی جلسه دادگاه را متشنج کرد

ژیزل پلیکو، زن فرانسوی که هشتاد مرد طی ده سال به او تجاوز کرده‌اند

در فرانسه، بیش از دو هفته پس از آغاز جلسات دادگاه پرونده جنجالی تجاوزهای زنجیره‌ای به یک زن با برنامه‌ریزی‌های شوهرش، برای اولین بار تصاویر برخی از این تجاوزها در دادگاه پخش شد.

پخش این تصاویر تنش‌ها را افزایش داد. در حالی که وکلای مدافعِ متهمان تلاش کردند خانم ژیزل پلیکو را به همدستی با شوهرش متهم کنند، این زن تمام این تجاوزها به خود را «تجاوز به عنف» توصیف کرد.

شوهر ژیزل پلیکو متهم است که طی سال‌هایی طولانی، به همسرش بارها مواد مخدر خورانده و در حالی که همسرش بیهوش بوده، به اتفاق مردان دیگر به او تجاوز جنسی کرده است.

پرونده تجاوزها به ژیزل پلیکو به مراحل پرتنشی رسیده است.

بیشتر در این باره: زن فرانسوی که مورد تجاوز قرار گرفت: «بدنم گرم است اما مرده‌ام»

روز چهارشنبه برای اولین بار ۲۷ تصویر از این زن که بدون اطلاعش و توسط شوهرش گرفته شده بود، در دادگاه پخش شد.

پس از پخش این تصاویر، وکلای متهمان تلاش کردند ثابت کنند که موکلان آنان ممکن است فریب خورده باشند.

یکی از این وکلای دادگستری گفت: «وقتی عکس‌هایی از این دست می‌بینیم می‌توانیم بگوییم که این زنی است که بازی‌های جنسی را دوست دارد.»

اما خانم پلیکو خشمگین شد و پاسخ داد: «تجاوز تجاوز است. وکلا سعی می‌کنند با اظهاراتی چون من مست بودم یا همدست بودم من را مقصر جلوه دهند. این توهین‌آمیز است و اکنون من درک می کنم که چرا قربانیان تجاوز شکایت نمی‌کنند زیرا سعی بر این است که به قربانیان توهین شود و درعین حال، متهمان در آرامش بنشینند.»

یکی از متهمان روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور اعتراف کرد که هرگز از ژیزل پلیکو برای عمل جنسی خود «اعلام رضایت دریافت نکرده بود».

همچنین شوهر خانم پلیکو خودش در دادگاه پذیرفته که این اقدامات تجاوز بوده است.

وکیل مدافع به خبرنگاران گفت: «وقتی قاضی از او پرسید آیا اتهام تجاوز به همسرش را قبول دارد، او تأیید کرد. همچنین اعتراف کرد که گاهی به تنهایی و «هفته‌ای دو سه بار» به همسرش تجاوز می‌کرده است.»

وکیل ادامه داد: «بعداً می‌توانیم دربارهٔ مردانی که برای تجاوز به همسرش می‌آمدند صحبت کنیم، اما در دادگاه تأکید می‌کنم که باید اقدامات هر یک از متهمان را دقیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم هر کدام چه می‌گویند و فیلم‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند. فعلاً اینها اظهارات دومینیک پلیکو است.»

اما وکلای دیگر متهمان سعی دارند تقصیر اصلی را به گردن شوهر بیندازند و از مسئولیت موکلان خود کم کنند.

وکیل یکی از متهمان گفت تقصیر اصلی شوهر غیرقابل انکار است: «به نظر من متهم اصلی که این کار را ده سال انجام داده، سعی می‌کند بگوید او فقط هدف کسانی بوده که با او تماس می‌گرفتند و آنها نقش اصلی را داشتند. در حالی که او بر آنها کنترل داشت.»

دادگاه این پرونده تجاوزهای زنجیره‌ای در جنوب فرانسه اکنون به یک پرونده ملی تبدیل شده و همچنان در صدر اخبار است.

تظاهرات در پاریس در حمایت از قربانی این تجاوزها

در این پرونده آمده است که علاوه بر شوهر، ۸۰ مرد به این زن تجاوز کرده‌اند که تنها ۵۰ نفر از آن‌ها شناسایی شده‌اند. نکته قابل توجه این است که این مردان از اینکه شوهر زن، آن‌ها را بدون رضایت زن به رابطه جنسی ترغیب کرده بود، هیچ مشکلی نداشتند و مهم‌تر اینکه هیچ‌یک از آن‌ها این موضوع را به پلیس گزارش نکرده‌اند.

نوئمی رنار، فعال حقوق زنان در فرانسه که بیش از ۱۰ سال است وبسایتی علیه تجاوزهای جنسی راه‌اندازی کرده، در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در روزنامه لوموند منتشر شد، نوشت: «همین واقعیت‌ها نشان می‌دهد که تجاوز جنسی نه تنها در حاشیه جامعه نیست، بلکه به شکلی گسترده رواج دارد. مطالعات متعددی این موضوع را ثابت کرده‌اند. اگر تجاوز به این اندازه رایج است، به این دلیل است که جامعه ما چنین رفتارهایی را تحمل می‌کند و در بسیاری از موارد خشونت جنسی چشم‌پوشی می‌کند.»

خانم رنار در سال ۲۰۱۸ کتابی با عنوان «پایان فرهنگ تجاوز جنسی» منتشر کرد که در آن به بررسی پیش‌داوری‌های مرتبط با تجاوز جنسی پرداخته است. او در مقاله اخیر خود نیز تأکید کرد که این پرونده دوباره وجود «فرهنگ تجاوز» در جامعه را نشان می‌دهد.

بیشتر در این باره: پرونده «وحشتناک» مرد فرانسوی که به زنش دارو می‌خوراند تا مردان به او تجاوز کنند

این فعال مدنی نوشت: «استفاده از عبارت «فرهنگ تجاوز»، به ما کمک می‌کند تا این پدیده را بهتر درک کنیم؛ این عبارت نشان می‌دهد که خشونت جنسی یک مشکل سیستماتیک است. این اصطلاح که در دهه ۱۹۷۰ در جنبش‌های فمینیستی آمریکا مطرح شد، از دهه ۲۰۰۰ در اروپا هم استفاده می‌شود اما برای مدت طولانی فقط در محافل فمینیستی رایج بود.»

او افزود: «پرونده پلیکو به دلیل ماهیت بسیار تکان‌دهنده‌اش، تأثیر زیادی گذاشت و نشان داد که فرهنگ تجاوز در جامعه ما چقدر رایج است.»

دیگر فعالان و سازمان‌های حامی زنان نیز در حاشیه این دادگاه از مردان خواسته‌اند تا مسئولیت بیشتری در مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان بر عهده بگیرند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ