هایکو ماس: آلمان و آمریکا اهداف مشترکی را در قبال ایران دنبال می‌کنند

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه گفته است به رغم اختلاف نظر با آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، اما دو کشور در قبال ایران اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.

هایکو ماس که پس از دیدار با مایک پومپئو همتای آمریکای خود در واشینگتن با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: در نهایت، ما (آلمان و آمریکا) به دنبال اهداف مشترکی در قبال ایران هستیم. ما فقط مسیرهای متفاوتی را برای دستیابی (به این اهداف مشترک ) برگزیده‌ایم.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرده است که آلمان نیز علاوه بر نگرانی از برنامه موشکی ایران، معتقد است ایران می‌بایست از سوریه خارج شود.

ایران و روسیه حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور هستند. ایران علاوه بر کمک‌های مالی و نظامی به حکومت سوریه، شبه نظامیان شیعه در منطقه را برای حمایت از حکومت سوریه بسیج کرده است.

بیشتر در این باره: امیدواری موگرینی به برقراری سازوکار ویژه همکاری تجاری با ایران تا ۱۰ آبان

هایکو ماس با این حال گفته است، لغو توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، باعث خواهد شد که ایران در صدد دستیابی به سلاح اتمی برآید.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرده است: این باعث ایجاد خطر درگیری نظامی در منطقه خواهد شد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و ایران دوم مهرماه از ایجاد یک سازوکار ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ توافق هسته‌ای خبر داده بودند.

قرار است این سازوکار در جریان اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت و تبادلات مالی و بانکی با تهران را امکان‌پذیر کند.

برپایی «نهاد مالی ویژه» برای ادامه داد و ستد با ایران پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی واشینگتن، پیشتر نیز مطرح شده بود.

پیشتر گزارش شده بود که این نهاد مالی واسطه‌ای به عنوان یک بورس معاوضه عمل می‌کند و می‌تواند از طریق معاوضه و انتقال اعتبارات مالی، امکان دادوستد بین طرف‌های اقتصادی ایرانی و اروپایی را فراهم آورد.

این اقدامات اروپا درحالی انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داده هر فرد و کشوری که تحریم‌های این کشور علیه ایران را نقض کند٬ با واکنش ایالات متحده مواجه خواهد شد.

آقای ترامپ معتقد است توافق اتمی نه تامین‌کننده منافع ملی آمریکا است و نه جلوی دستیابی نهایی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفته و نه مانع از مسائلی مانند «حمایت از تروریسم»، «فعالیت‌های مخرب» و یا توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی شده‌ است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام، تاکنون یک مرحله از تحریم های آمریکا اجرا شده است و قرار است مرحله دوم یعنی تحریم های نفتی از ۱۳ آبان ماه به اجرا گذاشته شوند.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ