یک نفت‌کش یونانی براثر چند حمله در نزدیکی بندر حدیده یمن آتش گرفت

بندر حدیده یمن

سازمان امنیت دریایی بریتانیا، از حمله به یک نفتکش با پرچم یونان در دریای سرخ خبر داد که باعث آتش‌سوزی و سرگردانی آن بر روی آب شده است.

سازمان امنیت دریایی بریتانیا روز چهار‌شنبه ۳۱ مرداد اعلام کرد که دو قایق و پرتابه‌هایی در همین روز به یک کشتی تجاری در نزدیکی شهر بندری حدیده یمن حمله کردند که سبب آتش سوزی و آسیب‌دیدگی شدید کشتی شده است.

سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرده که کشتی ابتدا از سوی دو قایق ناشناس مورد حمله قرار گرفت و بین کشتی و این قایق‌ها که هریک سه تا پنج سرنشین داشتند، تبادل آتش صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، در ادامه و در حدود ۱۴۰ کیلومتری غرب بندر حدیده یمن چندین پرتابه به سوی این نفتکش شلیک شد که به آن برخورد کرد.

بر اساس این گزارش، کشتی نفت‌کش«سونیون» با پرچم یونان و متعلق به شرکت دلتا تانکرز، پس از این حمله دیگر تحت کنترل و فرمان نیست.

هنوز اطلاعاتی از تلفات جانی احتمالی گزارش نشده و این‌ در حالیست که «آتش سوزی در کشتی همچنان وجود دارد و موتور آن نیز به‌طور کامل از کار افتاده است.»

این کشتی‌ نفتکش ۲۵ خدمه داشت که بیشتر آن‌ها فیلیپینی بوده‌اند و از عراق حرکت کرده و مقصد آن بندری در نزدیکی آتن بوده است.

بیشتر در این باره: دو کشتی دیگر در دریای سرخ هدف حمله منسوب به حوثی‌ها قرارگرفت

ساعتی بعد، شرکت دلتا تانکرز تأیید کرد که این نفتکش سرگردان شده و آسیب‌های جزئی دیده است. در بیانیه این شرکت آمده که خدمه کشتی خسارت‌ها را ارزیابی کرده‌اند و سپس به سفر خود ادامه می‌دهند.

چند ساعت بعد، یک کشتی دیگر گزارش داد دو انفجار در نزدیکی آن و در ۱۰۵ کیلومتری جنوب عدن رخ داده است. اما این کشتی نیز به راه خود ادامه می‌دهد.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، حدود ۹ ماه است به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن، به‌بهانه حمایت از مردم غزه حمله می‌کنند.

این حملات موشکی و پهپادی سبب اختلال شدید در ترافیک دریایی دریای سرخ شده که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

اواخر خرداد ماه امسال کشتی تجاری یونانی با نام «توتور» چند روز پس از آن که در نزدیکی بندر دیده هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت، غرق شد.

ایالات متحده و بریتانیا از ژانویه گذشته با حمله به مواضع حوثی‌ها در یمن به تهدید‌های آن‌ها پاسخ داده اند، اما این حمله‌ها چندان به بازدارندگی کامل مقابل اقدام‌های مخرب حوثی‌ها کمکی نکرده است.

اواخر تیز ماه نیز اسرائیل به بندر حدیده یمن حمله هوایی کرد که باعث آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات نفت و یک نیروگاه در این بندر تحت کنترل حوثی‌ها شد.