گروسی: برای بازگشت بازرسان اخراج‌شده آژانس انرژی اتمی به ایران دیر شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به رغم فشار این نهاد بین‌المللی به جمهوری اسلامی برای لغو ممنوعیت ورود برخی بازرسان اخراجی آژانس از ایران، می‌گوید این موضوع نامحتمل است.

رافائل گروسی روز چهارشنبه ۴ مهرماه به خبرگزاری رویترز گفت: «متاسفانه برای این کار دیر شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی در پی اخراج برخی بازرسان این نهاد بین‌المللی از ایران در سال گذشته، اقدام جمهوری اسلامی را «بی‌سابقه» توصیف کرده و گفته بود این کار به توانایی آژانس برای بازرسی معنادار تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی «ضربه بسیار جدی» می‌زند.

۳۵ عضو شورای حکام آژانس نیز ژوئن امسال با تصویب قطع‌نامه‌ای علیه جمهوری اسلامی خواستار افزایش همکاری‌های ایران با آژانس و لغو ممنوعیت ورود بازرسان اخراجی آژانس به این کشور شده بود.

بیشتر در این باره: رافائل گروسی از سفر خود به تهران در آینده نزدیک خبر داد

آقای گروسی می‌گوید مقامات ایران تا چند ماه پیش می‌گفتند که در حال بررسی اعطای دوباره مجوز ورود بازرسان اخراج شده آژانس به کشور هستند و حالا می‌گویند که قرار نیست این بازرسان را مجدداً در فهرست بگنجانند.

رویترز از قول کارشناسان گزارش داده است ایران همه بازرسان متخصص آژانس در حوزه غنی‌سازی را اخراج کرده و اکنون تنها یک کارشناس غنی‌سازی این نهاد بین‌المللی امکان بازرسی از تاسیسات جمهوری اسلامی را دارد.

دقیقا مشخص نیست در سفر آتی گروسی به تهران آیا او به مقامات جمهوری اسلامی درباره اصلاح وضعیت موجود فشار خواهد آورد یا نه.

این گزارش می‌افزاید اهمیت این موضوع در این نکته است که برای نمونه در ژانویه پارسال یک کارشناس حوزه غنی‌سازی آژانس تصادفا متوجه «تغییرات بسیار ظریف، اما اساسی» در یک آبشار سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای ایران شده بود که جمهوری اسلامی آن را به آژانس اطلاع نداده بود.

این تغییر باعث افزایش غنی‌سازی اورانیوم در همان سانتریفیوژها به نزدیک ۸۴ درصد شده بود که بسیار نزدیک به سطح مورد استفاده در بمب هسته‌ای است.

رویترز از قول دیپلمات‌ها گزارش داده که بازرسی که متوجه این موضوع شده بود، یک کارشناس غنی‌سازی روسیه بود و اواخر همان سال، کمی قبل از دیگر بازرسان آژانس از ایران اخراج شد.

ایران هم‌اکنون در سطح ۶۰ درصدی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد.

بر اساس معیارهای آژانس، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در صورت افزایش غلظت آن به ۹۰ درصد، برای تولید ۴ بمب هسته‌ای کافی است.

آقای گروسی روز ۲۶ شهریور پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در وین از سفر خود به تهران در آینده نزدیک برای «جلسات سیاسی و فنی» با مقامات ایرانی خبر داد.

این در حالی است که حدود دو هفته پیش از این دیدار، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: «اختیار داریم که بازرس‌های آژانس را بپذیریم یا نپذیریم».