حماس خواستار اجرای طرح بایدن به جای مذاکرات بیشتر برای آتش‌بس در غزه شد

ویرانه‌های مدرسه تابعین که هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت

گروه افراطی حماس از کشورهای میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه خواست که به جای مذاکره بیشتر، طرحی را که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای آتش‌بس پیشنهاد داده است، اجرا کنند.

بیانیه این گروه که حمله مرگبار آنها به اسرائیل در روز ۷ اکتبر، آتش جنگ کنونی را برافروخت، روز یکشنبه و فردای یکی از خونین‌ترین حملات اسرائیل به نوار غزه طی بیش از ۱۰ ماه جنگ منتشر شده است.

کشورهای میانجی مذاکرات در پی تشدید تنش‌ها در منطقه به دلیل ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، از اسرائیل حماس دعوت کرده بودند تا برای دستیابی به توافقی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، مذاکرات خود را از سربگیرند.

اسرائیل که نخست وزیرش، بنیامین نتانیاهو، متهم به طولانی کردن جنگ با مقاصد سیاسی است، دعوت ایالات متحده، قطر و مصر برای دور جدید مذاکرات را که قرار بوده از روز پنج‌شنبه آغاز شود پذیرفته است.

اما حماس اعلام کرد که به جای یک دور جدید مذاکرات یا طرح‌های جدید خواستار اجرای طرحی است که جو بایدن در روز ۳۱ مه (۱۱ خرداد) آن را ارائه کرده و شورای امنیت سازمان ملل نیز بر آن صحه گذاشته است.

بیشتر در این باره: حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه دیگر در غزه؛ قطر خواستار تحقیقات بین‌المللی شد

بیانیه این گروه می‌گوید که حماس «از میانجی‌ها می‌خواهد طرحی را که قبلا این جنبش پیشنهاد شده است اجرا کنند... که بر اساس دیدگاه جو بایدن و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مکتحد است و [اسرائیل] غاصب را نیز مجبور می‌سازد که از آن تبعیت کند».

طرح پیشنهادی جو بایدن سه مرحله‌ای است که مرحله نخست شامل «آتش‌بس کامل» به مدت شش هفته می‌شود. در این مرحله همچنین نیروهای اسرائیلی از «تمام مناطق پرجمعیت غزه» عقب‌نشینی می‌کنند و حماس نیز «شماری» از گروگان‌هایی را که در حمله ۷ اکتبر ربوده است، شامل زنان، سالخوردگان و مجروحان، آزاد می‌کند.

در مرحله دوم که آن هم شش هفته به طول خواهد انجامید، نیروهای اسرائیلی به طور کامل از نوار غزه عقب‌نشینی می‌کنند و حماس «همه گروگان‌های باقی‌مانده زنده» را آزاد خواهد کرد.

بایدن گفته است که اگر طرفین به این توافق ملزم بمانند، آن‌گاه توقف دائم درگیری‌ها را خواهیم داشت و پس از آن نیز مرحله سوم آغاز می‌شود که شامل بازسازی غزه و برقراری ثبات در این منطقه، تحت حمایت ایالات متحده و جامعه بین‌المللی است.

بیانیه حماس یک روز پس از حمله هوایی اسرائیل به مدرسه تابعین در شهر غزه منتشر شده است. حمله به این مدرسه که پناهگاه آوارگان فلسطینی بوده است طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است ۹۳ کشته بر جای گذاشته است.

این حمله موج واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته اما اسرائیل ادعا می‌کند که اعضای گروه افراطی حماس در این مدرسه مخفی شده بودند و عملیات علیه شهروندان و نیروهای اسرائیلی را از آنجا هدایت می‌کردند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
بیشتر در این باره: واکنش کاخ سفید و کشورهای اروپایی به حمله مرگبار اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه