حسن روحانی: حکومت بعد از آبان ۹۸ فکر می‌کند آب از سرش گذشته و انتخابات مهم نیست

حسن روحانی با حضور در وزارت کشور در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد؛ ۲۰ آبان ۱۴۰۲

رئیس‌‌جمهور پیشین ایران و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی گفته است که بعد از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ «آب از سر» حکومت گذشت و اکنون دیگر برای مقام‌های جمهوری اسلامی مهم نیست که مشارکت در انتخابات کم باشد.

وبسایت خبری «جماران» روز چهارشنبه اول آذر متن سخنان حسن روحانی را که دو روز پیش از آن در جلسه‌ دوره‌ای با وزیران و معاونان خودش در زمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیان شده بود، منتشر کرد.

عضو مجلس خبرگان و نامزد انتخابات آتی این مجلس در این جلسه گفته است: «بعد از ۹۸ فکر کردند که آب از سرشان گذشته و مهم نیست شرکت‌کننده کم باشد یا زیاد.»

او بدون آن که از مقام خاصی نام ببرد، افزود: «کار خودشان را شدیدتر در ۱۴۰۰ انجام دادند. هدف آن‌ها این است که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قهر کنند و همه کنار بروند و انتخابات را حتی با شرکت ۳۰ درصد هم که شده برگزار کنند.»

بر اساس آمارهای رسمی جمهوری اسلامی، در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیش از نیمی از مردم واجد شرایط رای‌ دادن در انتخابات شرکت نکردند.

بیشتر در این باره: مشاور روحانی: هنوز گزارش روشنی از کشته‌های آبان ۹۸ به رئيس‌جمهور نداده‌اند

حسن روحانی در اظهارات خود مدعی شده که تا پیش از اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، مشارکت در انتخابات بالا بود اما «سال ۹۸ و ۱۴۰۰ کاری کردند که شرکت‌کننده بسیار کم شد».

این سخنان در حالی است که خود او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رئیس ‌جمهور ایران بوده و انتخابات زیر نظر وزارت کشور دولت او برگزار شد.

افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین در دوره دوم دولت حسن روحانی موجب اعتراضات گسترده در سراسر ایران شد که بر اساس گزارش رویترز، دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

آقای روحانی در آذرماه سال ۹۸ مدعی شده بود که موضوع افزایش قیمت بنزین را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بود و خود نیز از این موضوع اطلاع نداشته است.

او گفته بود که «صبح جمعه» و پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، از این موضوع مطلع شد.

وزارت کشور دولت حسن روحانی تا مدت‌ها آماری از کشته‌شدگان این اعتراضات ارائه نکرد و تاکنون هیچ مقام مسئولی هم در زمینه کشتار معترضان محاکمه نشده است.

در حالی که در اعتراضات سال‌های اخیر ایران مردم در شعارهای خود خواستار سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی شده‌اند، حسن روحانی در اظهارات اخیر خود گفته که «شخصا معتقدم نباید انقلاب و نظام را رها کنیم.»

او با این ادعا که «هیچ راهی هم جز صندوق رای نداریم»، افزود: «من به عنوان کسی که از پشت‌پرده‌ها خبر دارم، می‌دانم با خیابان مشکل ما حل نمی‌شود. قهر و خانه‌نشینی هم مسئله را حل نمی‌کند. تنها راه این است که به صحنه بیاییم و مشارکت کنیم؛ گرچه این راه بسیار ناهموار و سخت و پیچیده است ولی با سختی راه، وظیفه ما ساقط نمی‌شود.»

روحانی: شاید بشود برای انتخابات مجلس لیستی ارائه کنیم

دعوت روحانی از مردم برای شرکت در انتخابات در حالی است که هيئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی به صورت گسترده‌ای صلاحیت نامزدهای رقیب سیاسی را رد کرده است.

در میان ردصلاحیت‌شدگان، نام تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

بیشتر در این باره: اجلاس خبرگان و افزایش احتمال جانشینی مجتبی خامنه‌ای

حسن روحانی با اشاره به این ردصلاحیت‌ها گفته است: «برای مجلس شورای اسلامی شاید بشود لیستی برای تهران و شهرهای دیگر ارائه کرد. لیستی که قابل قبول باشد. این وابسته به این است که ببینیم در نهایت در موضوع صلاحیت‌ها چه می‌کنند.»

هنوز مشخص نیست که صلاحیت شخص روحانی نیز برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شود یا نه.

شورای نگهبان پیشتر صلاحیت برخی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و چهره‌های حکومتی را رد کرده است.

رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و رد صلاحیت حسن خمینی از جمله تصمیم‌های جنجالی شورای نگهبان برای انتخابات بوده است.

مجلس خبرگان رهبری که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه تعیین و عزل رهبر و همچنین نظارت بر عملکرد او را دارد، اکنون به نهادی تحت کنترل خود رهبر جمهوری اسلامی در آمده است.

با این حال، تلاش برخی چهره‌ها از جمله حسن روحانی برای ماندن یا ورود به این مجلس در حالی است که موضوع جانشینی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر بسیار خبرساز بوده است.

علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۴ نسبت به «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌سازی» جمهوری اسلامی به مقام‌های ایران هشدار داده و درباره مخالفانش گفته بود: «آن‌ها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر که مثلا بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند.»

بر اساس گزارش‌های سایت جماران و رادیو فردا/م.ت/ک.ر