ائتلاف عربی می‌گوید عربستان یک حمله موشکی دیگر حوثی‌ها را دفع کرده است

صحنه‌ای از پرتاب یکی از موشک‌های حوثی‌ها به سوی خاک عربستان

ائتلاف عربی درگیر در نبرد با حوثی‌های یمن روز جمعه خبر داد که پدافند هوایی سعودی در این روز یک موشک بالیستیک را که توسط حوثی‌ها به سوی شهر جازان عربستان پرتاب شده‌بود، دفع کرده‌است.

در همین حال، شیعیان حوثی نیز که از حمایت ایران برخوردارند در بیانیه‌ای در شبکه خبری خود، المسیره، اعلام کردند که موشک تازه‌ای را از نوع «بدر ۱» به سوی جیزان پرتاب کرده‌اند و مدعی شدند که این موشک بالیستیک به فرودگاه جازان اصابت کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که موفق به تماس با مقام‌های فرودگاه شهر ساحلی جازان در جنوب عربستان نشده اما بررسی جدول پروازها نشان می‌دهد که آمدوشد هواپیماها به این فرودگاه همچنان سر وقت انجام شده‌است.

عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان عمده شبه نظامیان حوثی می‌داند و می‌گوید سلاح ها و موشک‌هایی که حوثی ها در دست دارند، از سوی ایران تامین شده است. اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

خبر پرتاب دوباره موشک توسط حوثی‌ها در حالی منتشر می‌شود که ترکی الملکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن، روز ششم فروردین با متهم کردن تهران به حمایت از حملات موشکی حوثی‌ها به خاک پادشاهی سعودی، ایران را تهدید کرد که حمله موشکی حوثی‌ها را تلافی خواهد کرد.

ترکی الملکی در این باره گفت:‌ «ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به ایران و در زمان مقتضی و در جای درست، پاسخ دهیم».

حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان از مدت‌ها پیش ادامه داشته و محکومیت گسترده کشورهای مختلف را در پی داشته است.

پیشتر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، گفته بود که کشورش از بهار سال ۹۴، یعنی زمانی که ریاض ائتلافی نظامی را برای دفاع از دولت قانونی یمن شکل داد، تاکنون هدف ۸۰ موشک شلیک‌شده توسط شورشیان حوثی قرار گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز «به شدیدترین وجه ممکن» حملات متعدد موشکی توسط حوثی‌ها به خاک عربستان را محکوم و اعلام کرده‌است که این اقدام‌ها «تهدیدی برای امنیت کل منطقه است».

جمهوری اسلامی ایران هرگونه اتهام ارسال تسلیحات موشکی به حوثی‌ها در یمن را رد کرده است.

با این حال، کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، دو نوبت، یک‌بار در مه و ژوئیه ۲۰۱۷ و سپس نوامبر و دسامبر همان سال برای بررسی بقایای موشک‌های زمین‌به‌زمین شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند.

این کار‌شناسان به این نتیجه رسیدند که این جنگ‌افزارها منشاء ایرانی دارند و پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌ است.

ائتلاف سعودی برای عقب راندن حوثی‌ها و بازگرداندن دولت یمن به قدرت در این کشور دخالت نظامی کرده‌است، اما حوثی‌ها همچنان کنترل بیشتر مناطق غرب کشور از جمله پایتخت یمن را در دست دارند.

عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن، تاکنون ۱۰ هزار کشته و ۵۳ هزار زخمی در پی داشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ پ.پ./م.ا.