هشدار صدها تن از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل نسبت به طرح تغییرات قضایی

تصویری از اعتراضات به طرح تغییرات قضایی در اسرائیل

صدها نفر از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۲۸ تیر با اقدام به راهپیمایی در شهر تل‌آویو تهدید کردند که در صورت تصویب طرح مناقشه‌انگیز تغییرات قضایی در این کشور که قدرت دیوان عالی را محدود می‌سازد، از ادامه خدمت داوطلبانه خودداری خواهند کرد.

طرح دولت راست‌افراطی بنیامین نتانیاهو برای سلب برخی اختیارات قضات، اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر اسرائیل به دنبال داشته به طوری که متحدان اسرائیل، نظیر ایالات متحده نیز نسبت به آن ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.

با نزدیک شدن به موعد تصویب این طرح، اعتراضات مخالفان تشدید شده است. این در حالی است که یکی از وزرای کابینه دولت نتانیاهو گفته است که اگر اعتراضات تشدید شود، این احتمال وجود دارد که دولت در این طرح تجدیدنظر کند.

بیشتر در این باره: کاخ سفید از دولت نتانیاهو خواست به تجمع‌های اعتراضی در اسرائیل احترام بگذارد

این میان اعتراضات نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل که شامل برخی واحدهای مهم آن نظیر «نیروهای ویژه» و خلبانان جنگی می‌شود، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است و این نگرانی را میان مقامات دفاعی اسرائیل برانگیخته که اعتراضات به تضعیف امنیت ملی منجر شود.

دولت نتانیاهو و حامیان آن می‌گویند که این تغییرات برای مهار قضاتی که به حوزه سیاست ورود می‌کنند، ضرورت دارد. اما مخالفان تاکید دارند که این تغییرات منجر به تضعیف ارزش‌های دموکراتیک اسرائیل می‌شود.

گزارش خبرگزاری رویترز از جمله اظهارات ران شِرِف، سرهنگ دوم در یگان شناسایی ستادکل ارتش اسرائیل، را بازتاب داده که می‌گوید تصویب این طرح به منزله فسخ قرارداد نانوشته حکومت با نیروهای مسلح اسرائیل است.

وی به رویترز گفت: «هر سربازی که زندگی‌اش را به خطر می‌اندازد و به ماموریت می‌رود، این کار را به خاطر کشوری که یهودی و دموکراتیک است، انجام می‌دهد. اگر هر کدام این عناصر را حذف کنید، و این کشور دیگر یهودی یا دموکراتیک نباشد، دیگر نمی‌توان از آن دفاع کرد.»

برگزارکنندگان این تظاهرات سیصد نامه از پزشکان ارتش اسرائیل را در اختیار رویترز گذاشته‌اند که گفته‌اند در صورت تصویب این طرح دیگر در ارتش خدمت نخواهند کرد. یک نامه دیگر نیز به امضای ۷۵۰ نفر از نیروهای ذخیره در واحدهای ویژه ارتش اسرائیل رسیده است که امضاکنندگان هشدار داده‌اند از ادامه خدمت خودداری خواهند کرد.

رویترز می‌نویسد که اگرچه نمی‌تواند به طور مستقل اصالت همه این امضاها را تایید کند، اما برگزارکنندگان اعتراضات اطمینان داده‌اند که همه امضاها درست است.

در این حین روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به تازگی از بنیامین نتانیاهو خواسته که در تایید این طرح «عجله نکند».

با این حال به نظر می‌رسد که درخواست بایدن تاثیری در تصمیم نتانیاهو نداشته چرا که او گام اول برای تصویب این طرح را روز یکشنبه هفته آینده برخواهد داشت.

آقای بایدن پس از تاخیری طولانی و در حالی که بیش از شش ماه از بازگشت نتانیاهو به قدرت می‌گذرد، سرانجام روز دوشنبه ۲۶ تیر از او برای دیداری رسمی از آمریکا طی سال جاری دعوت کرد.

گزارش‌ها حاکی است که تاخیر جو بایدن در دعوت از نخست وزیر اسرائیل دو دلیل عمده داشته که اولین آنها طرح تغییرات قضایی و دلیل دوم نیز گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، شبکه خبری ان‌بی‌سی، نیویورک تایمز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
بیشتر در این باره: بایدن پس از تاخیری طولانی، نتانیاهو را به ایالات متحده دعوت کرد