حمله هوایی سوریه و روسیه به ادلب؛ ۱۲ کشته و فرار هزاران نفر

در پنج روز گذشته ۸۰ هزار نفر از منطقه ادلب گریخته‌اند

بر اثر حمله هوایی حکومت سوریه و متحدش روسیه به ادلب ۱۲ نفر کشته و هزاران نفر این شهر را ترک و به سمت ترکیه فرار کرده‌اند.

ادلب در شمال غربی سوریه ، آخرین منطقه مهمی‌ است که مخالفان مسلح حکومت بشار اسد و نیروهای اسلامگرا، پس از آن‌که دولت مرکزی کنترل بخش‌های وسیعی از کشور را در دست گرفت، همچنان در کنترل دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در دو روز گذشته ۲۵ هزار نفر بر اثر این حملات از ادلب به ترکیه فرار کرده‌اند. ناظران سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرده بودند که ۱۸ هزار نفر این منطقه را ترک کرده‌اند.

به گزارش شبکه الجزیره در پنج روز گذشته ۸۰ هزار نفر این منطقه را ترک کرده‌اند.

ترکیه و روسیه سال گذشته پیرامون صلح در ادلب به توافق رسیده بودند اما این توافق ادامه نیافت.

از آن تاریخ و آغاز عملیات نظامی مشترک روسیه و سوریه در ادلب تاکنون منجر به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و فرار حدود یک میلیون ساکن این استان به مناطق مرزی با ترکیه شده است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ آبان حملات اخیر نیروهای ارتش سوریه، با حمایت روسیه، به مناطق مسکونی در ادلب و شمال غربی سوریه را «به شدت» محکوم کرده بود.

روز جمعه همچنین چین و روسیه یک قطعنامه سازمان ملل درباره سوریه را وتو کردند.

این قطعنامه خواستار تمدیدِ زمان کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل به چهار میلیون سوری در مرز ترکیه بود که بسیاری از آنان در منطقه ادلب هستند. این زمان ۲۰ دی به پایان خواهد رسید.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه تصمیم چین و روسیه برای وتوی یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه را «شرم‌آور» خواند.

سفیر روسیه در سازمان ملل، گفت در حالی که ارتش سوریه نقاط بسیاری را در این کشور تحت کنترل گرفته است، تمدید کمک‌ها از این مسیر، غیرضروری است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، وتوی این قطعنامه را «بهت‌آور» دانست و سفیر بریتانیا نیز آن‌را نشانه «دوروییِ نفس‌گیر» روسیه خواند.

روسیه که حامی حکومت بشار اسد است، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، تا کنون ۱۴ بار از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کرده است.