یک مقام صنفی: افزایش نرخ دلار عامل گرانی‌ مضاعف مواد غذایی است

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها در تهران می‌گوید افزایش نرخ دلار و تأثیر آن بر قیمت مواد اولیۀ تولیدکنندگان موجب افزایش قیمت مواد خوراکی در بازار به‌خصوص در دو ماه اخیر شده و این جدا از افزایش قیمتی است که به‌دلیل تورم طی سال‌های اخیر رخ داده است.

شاهرخ شریفی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران، در گفت‌وگویی که چهارشنبه دوم آبان در وب‌سایت انتخاب منتشر شد، افزوده است که در بازار فعلی هیچ قیمتی قابل «پیش‌بینی» نیست.

این خبر همزمان با افزایش سرسام‌آور قیمت دلار در ایران تحت‌تأثیر افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل اعلام می‌شود که رکورد بی‌سابقه‌ای برجا گذاشته و نرخ دلار در روز سوم آبان در ایران را به ۶۸ هزار و ۶۰۰ هزار تومان رسانده است.

شتاب افت ارزش ریال بعد از حمله ۱۳ فروردین امسال اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و تهدیدهای جمهوری اسلامی افزایش یافته است. از آن زمان تاکنون ریال ایران بیش از ۱۰ درصد از ارزش قبلی خود را از دست داده است.

به گفتهٔ شریفی، «برخی کارخانه‌ها مواد اولیه‌شان به علت افزایش قیمت دلار گران شده است، افزایش قیمت کالا‌ها نیز به همین خاطر است. در خیلی از شرکت‌ها حتی در محصولات لبنی از جمله خامه و پنیر و شیر افزایش قیمت داشته‌ایم».

این مقام صنفی به صراحت گفته که «این روند گرانی ادامه خواهد داشت. کارخانه‌هایی که افزایش نداده‌اند هم به مرور افزایش قیمت را اعمال می‌کنند».

بیشتر در این باره: قیمت نان در ۱۰ استان ایران ۲۵ درصد گران شده است

شریفی دربارهٔ تأثیر افزایش نرخ دلار بر مواد غذایی در ایران افزوده که «در سال‌های اخیر بنا به تورم افزایش قیمت را همواره داشته‌ایم، اما امسال به خاطر افزایش قیمت دلار و مواد اولیه بسته‌بندی، این افزایش بیشتر بوده است».

او البته افزایش مالیات را نیز در کنار نرخ تورم و دلار، از جمله «چالش‌های» فعلی سوپرمارکت‌ها در ایران عنوان کرده و گفته برخی از مغازه‌دار‌ها به همین دلیل «به فکر جمع کردن افتاده‌اند».

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که در سال‌های اخیر گزارش‌های متعدد رسمی حاکی از افزایش شدید قیمت بسیاری از مواد غذایی اصلی سفرهٔ ایرانی، از جمله نان و برنج، تخم‌مرغ، گوشت و مرغ و محصولات لبنی بوده است.

از جمله رسانه‌های ایران مردادماه سال جاری خورشیدی گزارش دادند که قیمت نان در ۱۰ استان ایران حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت اقلام خوراکی در شهریور ۱۴۰۳ نشان می‌دهد قیمت همۀ مواد غذایی از نان وغلات، گوشت‌های سفید و قرمز و فرآورده‌های آن‌ها، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع روغن، میوه و خشکبار، سبزیجات و حبوبات، قند و شکر و انواع نوشیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها با نوسان و افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.

در گروه نان و غلات، «ماکارونی» با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل از آن داشته‌، مرغ ماشینی با ۱.۳ درصد و ماست و کره پاستوریزه با ۱.۵ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

نرخ تورم بالا در ایران بیش از سه دهه است که مسئله اول اقتصاد کشور است و علاوه بر شیوه‌های مدیریتی داخلی، تحریم‌ها و انزوای اقتصاد کشور و مسائل سیاسی، به شدت آن را تحت تأثیر قرار داده است.

بیشتر در این باره: هزینۀ خوراک در سبد خانوار ایرانی چقدر است و چه پیامدهایی دارد؟