التهاب بازار ارز در ایران ادامه دارد

در روزهای گذشته قیمت برخی کالاها و محصولات تعیین‌کننده در اقتصاد ایران باز هم افزایش یافته‌اند

افزایش قیمت ارز و طلا در ایران ادامه دارد و رسانه‌های داخلی ایران از ادامهٔ گران‌تر شدن قیمت خودرو، برنج و برخی کالاهای دیگر در کشور نیز خبر می‌دهند.

درحالی که قیمت ارز در ایران طی ماه‌های اخیر در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود، با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، بهای ارزهای خارجی از شامگاه جمعه، ششم مهر، با افزایش همراه شد و روز چهارشنبه به ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در همین حال یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران چهارشنبه ۱۱ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که افزایش قیمت ارزها مانند دلار «تنها به حمله ایران به اسرائیل مرتبط است.»

آرمان خالقی با اشاره به افزایش هزار تومانی دلار پیش‌بینی کرد این افزایش قیمت «طی ساعات آینده و مانند دفعات قبل فروکش کند».

این در حالی است که قیمت برخی کالاها در ایران در روزهای گذشته و پیش از این حمله با افزایش روبرو شده‌ است.

بیشتر در این باره: کاهش نسبی التهاب در بازار ارز ایران دو روز پس از ضربه سنگین اسرائیل به حزب‌الله

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، سه‌شنبه ۱۰ مهرماه از افزایش قیمت سکه و طلا خبر داد و نوشت قیمت هر سکه طرح جدید نسبت به روز گذشته «۵۵۹ هزار تومان» گران‌تر شده است.

این خبرگزاری نوشت قیمت سکه طرح جدید به «۴۷ میلیون و ۵۹ هزار تومان» رسیده است.

بر اساس اعلام ایرنا، بهای نیم‌سکه نیز در این روز نسبت به روز پیش، با افزایش ۳۷۹ هزار تومانی به «۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان» رسید.

با اعلام رسانه‌های اقتصادی قیمت خودروهای تولید ایران نیز روز دوشنبه ۹ مهر افزایش داشت.

در همین زمینه رسانه اقتصاد آنلاین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ سه صفر را ۶۳۵ میلیون تومان و قیمت دنا پلاس اتوماتیک را در بازار آزاد ۹۴۰ میلیون تومان اعلام کرد.

بر اساس جدول منتشرشده خودروهای دیگر ایرانی نیز گران‌تر از قبل شده‌اند.

بیشتر در این باره: چرا رؤیای خانه‌دارشدن در ایران به کابوس تبدیل شد و چاره چیست؟

ایرنا نیز سه‌شنبه با اعلام افزایش قیمت برنج، نامهٔ سرگشادهٔ انجمن تولیدکنندگندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور ایران، را منتشر کرد.

این انجمن اعلام کرد رسوب «۱۰۰ هزار تن برنج»‌ در گمرکات کشور به کاهش عرضهٔ برنج وارداتی در بازار و افزایش قیمت‌ها منجر شده است.

در این نامه با اشاره به ثابت ماندن نرخ ارز ترجیحی و همچنین قیمت جهانی برنج نسبت به سال گذشته آمده است با این حال قیمت برنج وارداتی در بازار ایران «حدود ۵۰ درصد» افزایش یافته است.

داده‌های منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد در مردادماه امسال نرخ تورم مربوط به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به ۳۴.۸ درصد رسیده است و در این میان بالاترین تورم خوراکی مربوط به گروه غذایی «گوشت قرمز و گوشت پرندگان» بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، مهر، اقتصاد آنلاین و رادیو فردا/پ.م/پ.پ