«تعلیق» ارائه ویزای هند در کانادا؛ واکنش محتاطانه متحدان اتاوا به اظهارات جاستین ترودو

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

در ادامه تنش‌ها میان دهلی‌نو و اتاوا بر سر پرونده کشته شدن یک رهبر سیک‌های هند در کانادا، هند خدمات ارائه ویزا در کانادا را «به حالت تعلیق درآورد».

وبسایت بی‌ال‌اس اینترنشنال، یک شرکت پشتیبان خدمات کنسولی و ارائه روادید هند در سراسر جهان نوشت که «به دلایل عملیاتی» از روز پنجشنبه ۳۰ شهریور خدمات ویزای هند در کانادا تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت که پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها، این وبسایت اطلاعیه خود را حذف کرد و وزارت خارجه هند نیز هیچ توضیحی در این زمینه هنوز ارائه نکرده است.

بیشتر در این باره: قتل رهبر سیک‌های هند در کانادا؛ تنش‌ میان دهلی‌نو و اتاوا با اخراج دو دیپلمات‌ افزایش یافت

روابط هند و کانادا پس از آن که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا دهلی‌نو را به دست داشتن در قتل هاردیپ سینگ نیجار متهم کرد، پرتنش شده است.

آسوشیتدپرس روز پنجشنبه نوشت که واکنش خاموش بین‌المللی به این ادعای آقای ترودو، «درسی از ژئوپولیتیک مدرن» ارائه کرد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، هنوز هیچ‌کدام از متحدان مهم کانادا، شامل آمریکا، بریتانیا، استرالیا یا نیوزیلند، این ادعای نخست‌وزیر کانادا را تکرار نکرده‌اند.

این کشورها صرفاً با ابراز نگرانی، خواستار تحقیقات کامل در این زمینه شده‌اند، اما هیچ‌کدام دخالت ادعایی هند در قتل این رهبر سیک‌های جدایی‌طلب را که در ماه ژوئن در کانادا اتفاق افتاد، محکوم نکرده‌اند.

آسوشیتدپرس دلیل این امر را اولویت مقابله با نفوذ چین و در نظر گرفتن هند به عنوان وزنه تعادلی در منطقه در برابر افزایش این نفوذ و قدرت چین دانسته است.

بیشتر در این باره: توافق بر سر کریدور حمل‌ونقل رقیب چین، روسیه و ایران در حاشیه نشست گروه ۲۰

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا که پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا در پی یک توافق تجارت آزاد با دهلی‌نو است، درباره اظهارات ترودو گفت که این اتهامات «جدی» است، اما مقامات کانادایی باید آنها را بررسی کنند.

او افزود که بریتانیا این موضوع را با موضوع تجارت با هند درهم نمی‌آمیزد.

با این حال، این خبرگزاری تأکید کرد که همه چیز به چین مربوط نمی‌شود و اقتصاد در حال رشد هند نیز موجب شده که کشورهای جهان مایل به تیره شدن روابطشان با دهلی‌نو نباشند.

بر اساس ارزیابی تحلیلگران اقتصادی، اقتصاد هند احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ از ژاپن و آلمان جلوتر خواهد افتاد و به سومین کشور بزرگ اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد.

برخی از متحدان اصلی کانادا، همزمان شریک تجاری مهم هند نیز هستند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس؛ م.خ/ب.ب