وزیر نیرو ایران: باید برای ترسالی آماده شویم

رضا اردکانیان (عکس از آرشیو)

وزیر نیروی ایران سیلاب‌های اخیر را ناشی از «تحمیل تغییرات اقلیمی» دانست و گفت که «پس از گذر سال‌های خشک شدید بلافاصله ترسالی‌های شدیدی رخ می‌دهد که باید خود را برای آن آماده کنیم».

به گزارش خبرگزاری ایلنا٬ رضا اردکانیان روز دوشنبه ۵ فروردین٬ سیلاب چند روز اخیر در مازندران «کم‌نظیر» خواند که در هر ۳۰۰ سال یکبار احتمال رخ دادن آن وجود دارد.

به گفته آقای اردکانیان٬ این سیلاب های شدید در حالی رخ داده که سال گذشته یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر در ایران بوده است.

وی اضافه کرد: «پدیده تغییر اقلیم در حال تحمیل شدن به کشور ما و بسیاری از جوامع دیگر است به طوری که پس از گذر سال‌های خشک شدید بلافاصله ترسالی‌های شدیدی رخ می‌دهد که باید خود را برای آن آماده کنیم».

در خرداد ماه سال گذشته نیز برخی از مقامات ایران از گذر از دوره خشکسالی به ترسالی سخن گفته بودند.

با این حال داود پرهیزکار، رییس سازمان هواشناسی گفته بود که این سخنان «مبنای علمی ندارد و بررسی های سازمان هواشناسی چنین چیزی را نشان نمی دهد».

وزیر نیرو همچنین در واکنش به گزارش‌ها درباره «هشدار» سازمان هواشناسی به وزارت نیرو درباره سیل گفت: «پیش‌بینی سیل یک موضوع است و هشدار سیل مسئله دیگری است. هشدار زمانی داده می‌شود که سیل راه افتاده و یا در ۴۸ ساعت آینده مطمئنا به وقوع خواهد پیوست».

وی اضافه کرد: «اخطاری که سازمان هواشناسی روز ۲۵ اسفندماه به وزارت نیرو داده ادبیاتش ادبیات هشدار سیل نیست و پیش‌بینی سیل است به طوری که گفته شده سیل احتمالی رخ خواهد داد مسلما زمانی که پای احتمال در میان باشد یعنی ما در حال پیش‌بینی هستیم».

در چند روز گذشته سیل در استان‌های خراسان شمالی٬ مازندران و گلستان منجر به فوت ۱۰ نفر شده است. روز سه شنبه نیز سیل شیراز منجر به کشته شدن حداقل ۱۷ نفر شد.

روز دوشنبه در برخی از نقاط استان لرستان نیز سیل رخ داده است.

در همین حال موسی خادمی استاندار لرستان٬ گفت که سیل به جاده‌ها، شبکه برق و شبکه آب استان بویژه در شهرستان پل دختر خسارت‌هایی وارد کرده است.

همچنین میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو خبر داد که بر اثر سیل٬ در ۶۰ روستای استان لرستان آب و در ۱۷۰ روستا برق قطع شده است.

نهادهای دولتی و مقامات جمهوری اسلامی از وقوع سیل غافلگیر شده‌اند. آماده نبودن دستگاه‌های دولتی برای مواجهه با سیل و همچنین نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان انتقادهایی را به دنبال داشته است.

سفر خارجی استاندار گلستان در زمان سیل باعث عزل او از سمتش شد. در همین حال برخی از چهره‌های سیاسی از اینکه حسن روحانی تعطیلات نوروزی خود را نیمه‌کاره رها نکرده و به تهران بازنگشته یا به مناطق سیل زده سفر نکرده است٬ انتقاد کرده‌اند.

آقای روحانی پیش از این به صورت تلفنی با مقامات استان‌های سیل‌زده گفت و گو کرده بود.

رئیس جمهور ایران روز دوشنبه نیز در دستوری از معاون اول خود خواست که «برآوردهای نهایی برای جبران خسارت‌ها جمع بندی شده و برای ارائه و تصویب در نخستین جلسه هیات دولت که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، آماده شود».

وی به وزارتخانه ها و سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا «با تشکیل یک کارگروه، ضمن هماهنگی بیشتر، تلاش های خود را برای حل کامل بحران و ارزیابی خسارت های وارده مضاعف کرده و پیشنهادات عملیاتی خود را ظرف امروز و فردا و برای طرح در جلسه چهارشنبه هیات دولت ارائه کنند».

روز دوشنبه همچنین اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهور ایران گفت که سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، بوشهر، تهران و البرز در روزهای آینده هشدار داده است.

آقای جهانگیری گفت که از همه استانداران، فرمانداران و بخشداران خواسته که در سه روز آینده « حتی زمان استراحت شان را در محل کار خود باشند».

با استفاده از خبرگزاری‌های ایلنا، ایرنا، صدا و سیما، شبکه های اجتماعی و سایت رادیو فردا / ا. م/ ک.ر