برگزاری دومین رزمایش نظامی ایران در میانهٔ تنش‌های منطقه‌ای

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار آستارا از آغاز رزمایش نظامی در آب‌های ساحلی خزر خبر داد و گفت مردم نگران صداهای انفجار نباشند.

حمید موسوی روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد در ادامه تصریح کرد امروز در ساعاتی از غروب و شب صداهای ناشی از رزمایش پدافندی یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در محدوده پایگاه دریایی ارتش در آستارا شنیده خواهد شد.

به گفته او این رزمایش از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در محدوده بخشی از منطقه دریایی آستارا برگزار می‌شود.

آقای موسوی توضیح نداد این رزمایش آیا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شود یا ارتش، و آیا این مانور نظامی ارتباطی با قتل اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در تهران و تهدید‌های جمهوری اسلامی علیه اسرائیل دارد یا نه.

با این‌حال او گفت این رزمایش به منظور آمادگی هرچه بیشتر نیروهای پدافندی نیروی دریایی و نظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و در مدت برگزاری رزمایش، اهداف فرضی مورد حمله پدافندی قرار می‌گیرد.

آستارا با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و نیروهای نظامی دو کشور در نیمه اسفند پارسال، هم در دریا و هم خشکی رزمایش نظامی مشترک برگزار کرده بودند.

بیشتر در این باره: رد درخواست سه کشور اروپایی؛ ایران می‌گوید «اقدام متقابل» علیه اسرائیل قطعی است

جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روز سه‌شنبه یک منبع رسمی جمهوری آذربایجان نسبت به انتشار نقل قول‌هایی از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در روزنامه تلگراف بریتانیا مبنی بر «احتمال هدف قرار گرفتن اهداف اسرائیلی در کشورهای منطقه، از جمله جمهوری آذربایجان» واکنش نشان داد.

این منبع که نخواست نامی از او برده شود، به خبرگزاری «آپا» جمهوری آذربایجان گفت ما خواستار توضیح فوری ایران درباره این خبر هستیم.

روزنامه تلگراف چهار روز پیش از قول یک منبع که آن را «نزدیک به پزشکیان» عنوان کرده بود گزارش داد که سپاه پاسداران بر حمله مستقیم به اسرائیل تاکید دارد، اما آقای پزشکیان بر این عقیده است که یکی از گزینه‌های تلافی قتل اسماعیل هنیه، هدف قرار دادن مراکز مرتبط با اسرائیل در کشورهای همسایه مانند کردستان عراق و جمهوری آذربایجان است.

تاکنون ایران واکنشی به این خبر نداشته است.

مراد باباخانی، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین کرمانشاه نیز پیشتر اعلام کرده بود سپاه پاسداران «به منظور ارتقای رزمی نیروهای مسلح» به مدت پنج روز در این منطقه رزمایش انجام می‌دهد و این رزمایش نظامی تا روز سه‌شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

رزمایش‌های یاد شده در میانه اصرار جمهوری اسلامی بر حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در پی قتل اسماعیل هنیه در تهران انجام می‌شود.

وب‌سایت آکسیوس ۲۱ مرداد از قول دو منبع آگاه گزارش داده بود که طبق آخرین برآورد نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، ایران تصمیم به حمله مستقیم به اسرائیل گرفته است.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجهٔ ایران نیز روز سه‌شنبه درخواست فرانسه، آلمان و بریتانیا برای خویشتن‌داری در قبال اسرائیل را رد کرده و اقدام علیه اسرائیل را قطعی اعلام کرد.

او ترور اسماعیل هنیه در تهران را «نقض امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران» دانست و گفت این «حق مشروع و قانونی» ایران است که دست به «اقدام متقابل» علیه اسرائیل بزند.

جمهوری اسلامی ایران ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را که دهم مرداد پس از شرکت در تحلیف رئیس‌جمهور جدید در اقامتگاه ویژه‌اش در شمال تهران کشته شد، به اسرائیل نسبت داده و علی خامنه‌ای وعدهٔ «خون‌خواهی» داده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا گروه افراطی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.