لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

رد درخواست سه کشور اروپایی؛ ایران می‌گوید «اقدام متقابل» علیه اسرائیل قطعی است


یکی از بیلبردهای نصب‌شده از اسماعیل هنیه در تهران
یکی از بیلبردهای نصب‌شده از اسماعیل هنیه در تهران

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درخواست فرانسه، آلمان و بریتانیا برای خویشتن‌داری در قبال اسرائیل را رد کرده و اقدام علیه اسرائیل را قطعی دانسته‌اند.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجهٔ ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ترور اسماعیل هنیه در تهران را «نقض امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران» دانست و گفت این «حق مشروع و قانونی» ایران است که دست به «اقدام متقابل» علیه اسرائیل بزند.

او در ادامه تأکید کرد که ایران «قطعاً» از این حق خود برای اقدام استفاده می‌کند، اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

ساعتی پیش‌تر نیز سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت بیانیهٔ سه کشور اروپایی «به‌صورت وقیحانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران برای عدم اقدام تنبیهی و بازدارنده» علیه اسرائیل که «به حاکمیت و تمامیت سرزمینی ما تجاوز کرده» درخواست خویشتن‌داری کرده است.

ناصر کنعانی ادعا کرد «چنین درخواست‌های فاقد منطق سیاسی، مغایر کامل با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه است».

جمهوری اسلامی ایران ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را که دهم مرداد پس از شرکت در تحلیف رئیس‌جمهور جدید در اقامتگاه ویژه‌اش در شمال تهران کشته شد، به اسرائیل نسبت داده و علی خامنه‌ای وعدهٔ «خون‌خواهی» داده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا گروه افراطی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

سخنان کنعانی واکنش به بیانیه‌ای است که روز دوشنبه رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا طی آن ایران را به خودداری از گسترش بحران فراخواندند.

ساعاتی بعد از این بیانیه نیز سران سه قدرت اروپایی همراه با رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیهٔ دیگری تهران را فراخواندند که از تهدید اسرائیل دست بردارد، و بر حمایت دولت‌های خود از اسرائیل تأکید کردند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز دوشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، بر لزوم جلوگیری از وقوع جنگ منطقه‌ای که عواقب آن برای ایران نیز زیان‌بار خواهد بود، تأکید کردند.

تقریباً همزمان با ترور هنیه در تهران، فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان نیز در حملهٔ ارتش اسرائیل در ضاحیهٔ بیروت کشته شد، و حزب‌الله نیز وعدهٔ انجام عملیات گسترده و مؤثر علیه اسرائیل را داده است.

اسرائیل بدون پذیرش مسئولیتی در عملیات کشتن هنیه، خود را در دو هفتهٔ اخیر برای مقابله با حملهٔ احتمالی حکومت ایران آماده کرده و با قبول مسئولیت در کشتن فواد شُکر، به حزب‌الله نسبت به عواقب حمله‌ای گسترده در اسرائیل هشدار داده است.

آمریکا در دو هفتهٔ اخیر که این بحران در جریان بوده، با استقرار بیشترین تجهیزات نظامی شامل ناوهای جنگی، زیردریایی با توان اتمی و جنگنده‌های پیشرفتهٔ اف-۲۲ در کشورهای مختلفی در منطقه که در آن پایگاه دارد و همچنین در آب‌های منطقه، بر دفاع از اسرائیل در برابر هر نوع حملهٔ احتمالی ایران تأکید کرده و به تهران هشدار داده است.

کاخ سفید همچنین دوشنبه اعلام کرد که ایران ممکن است در طول این هفته مرتکب یک حمله تلافی‌جویانه «مهم» علیه اسرائیل شود و پیام‌های علنی آمریکا در روزهای اخیر به منظور رساندن این هشدار به ایران است که آمریکا از قابلیت‌های نظامی خود برای دفاع از اسرائیل استفاده خواهد کرد.

یک مقام رسمی ایالات متحده هم روز سه‌شنبه به شبکهٔ ای‌بی‌سی گفت اقدام آمریکا در روزهای گذشته در استقرار زیردریایی یواس‌اس جورجیا و موشک‌های کروز ۱۵۴ تام‌هاوک در منطقه برای حمله به زمین «پیامی قوی» خطاب به ایران از داشتن «قابلیت تهاجمی معنادار» است.

با این اوصاف؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، روز سه‌شنبه گفت جمهوری اسلامی ایران در «دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود» و «ایجاد بازدارندگی» در برابر اسرائیل «قاطع و مصمم است» و «از کسی اجازه نمی‌گیرد».

در طرف اسرائیلی، وزیر دفاع این کشور دوشنبه هشدار داده بود که هر اقدام احتمالی حکومت ایران و حزب‌الله لبنان علیه کشورش از نوعی که تا به حال سابقه نداشته، با پاسخی از سوی اسرائیل روبه‌رو خواهد شد که تا حال به آن اقدام نکرده است.

رادیو ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد اسرائیل به‌صراحت به کشورهای دوست خود گفته است هر اقدام ایران، فارغ از میزان آسیبی که به اسرائیل و مردم آن وارد کند، با عملیات قاطع اسرائیل در خود ایران پاسخ داده خواهد شد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل،هم دوشنبه‌شب در یک نشست خبری گفت کشورش «هر اقدام لازم» را در دفاع از خود انجام می‌دهد.

او در برابر پرسش‌های خبرنگاران در مورد عملیات احتمالی نظامی اسرائیل در ایران در واکنش به حملات احتمالی پیش‌ رو از جانب ایران گفت وارد جزئیات نمی‌شود اما تصمیمات لازم گرفته شده و عملی خواهد شد.

به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، آمادگی نظامی در اسرائیل روز سه‌شنبه نیز ادامه یافته و خلبانان نیروی هوایی که تمامی مرخصی‌های آن‌ها نیز لغو شده، در اسکادران‌های خود منتظر دستورات لازم برای رویارویی با هر وضعیت احتمالی هستند.

کابینهٔ امنیتی-سیاسی اسرائیل روز دوشنبه یک نشست چند ساعته با شرکت فرماندهان ارتش و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در ارتباط با احتمال وخیم شدن وضعیت برگزار کرد و پیش از آن نیز نخست‌وزیر و وزیر دفاع در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس اسرائیل حضور یافتند و به کنست گزارش دادند.

نگرانی از وقوع جنگ گسترده‌تر در منطقه در حالی است که جنگ غزه ۳۱۲ روز است ادامه دارد و نگاه‌ها متوجه نشستی است که قرار است پنجشنبهٔ این هفته در پایتخت مصر یا قطر با شرکت رؤسای نهادهای امنیتی برای دستیابی به آتش‌بس برگزار شود.

گروه افراطی حماس هنوز پاسخ روشنی برای حضور در مذاکرات جدید نداده است و تنها گفته که به جای مذاکرات بیشتر باید طرحی که رئیس‌جمهور آمریکا سه ماه پیش آن را اعلام کرد، مبنای مسیر کار قرار گیرد.

دیدگاه دونالد ترامپ درباره تنش در خاورمیانه

در این میان، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا، روز دوشنبه در گفت‌وگویی که ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس در این شبکه با او انجام داد، گفت خاورمیانه در وضعیتی است که ظرفیت تبدیل شدن به جنگ جهانی سوم را دارد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همچنین گفت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، به اسرائیل حمله نمی‌شد و الان هم همه منتظر حمله ایران به اسرائیل هستند، اما ایرانی‌ها حمله نخواهند کرد، باور کنید».

آقای ترامپ همچنین با بیان این‌که حملهٔ احتمالی ایران می‌تواند اسرائیل را «محو» کند، افزود در دوران ریاست‌جمهوری او ایران حکومتی ورشکسته و ضعیف بود که پول زیادی برای کمک به حزب‌الله و سایر نیابتی‌هایش نداشت.

آقای ترامپ این را نیز گفت که وقتی به قدرت بازگردد، مهاجران از کشورهایی را که به اسرائیل حمله می‌کنند، از آمریکا اخراج خواهد کرد.

با استفاده از ایسنا، رویترز، آسوشیتدپرس، رسانه‌های اسرائیل و وب‌سایت رادیوفردا؛ ف.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG