ایران بیانیه گروه هفت علیه تشدید برنامه هسته‌ای خود را سرزنش کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به بیانیه گروه هفت در محکومیت تشدید برنامه هسته‌ای اخیر ایران، از گروه هفت خواست تا از «سیاست‌های مخرب گذشته» فاصله بگیرد.

«گروه هفت» یا «جی ۷» یک مجمع غیر رسمی با اجلاس‌های سالانه با عضویت هفت کشور صنعتی یعنی ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا،‌ ژاپن، بریتانیا و کانادا است.

روز جمعه، گروه هفت به ایران نسبت به پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای هشدار داد و گفت اگر تهران موشک‌های بالیستیک را به روسیه ارسال کند، باید آماده اجرای اقدامات جدیدی علیه خود باشد.

آقای کنعانی روز یک‌شنبه ۲۷ خرداد، با بیان اینکه برخی کشورها برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران به «ادعاهای واهی» متوسل می‌شوند، گفت: «هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اقدامی صرفاً با اهداف مغرضانه سیاسی است.»

هفته گذشته، شورای حکام متشکل از ۳۵ کشور ناظر هسته‌ای سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواهد همکاری‌های خود با این سازمان را افزایش دهد و محدودیت‌های اخیر خود را برای بازرسان لغو کند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اما با نصب سریع سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو به این درخواست پاسخ داد و شروع به راه‌اندازی سانتریفیوژهای دیگر کرد.

بیشتر در این باره: تروئیکای اروپایی: ایران با اقدامات اخیرش برجام را «توخالی» می‌کند

ناصر کنعانی افزود که تهران به «تعامل سازنده و همکاری فنی» خود با آژانس ادامه خواهد داد، اما قطعنامه این نهاد را «دارای انگیزه‌های سیاسی» خواند.

بر اساس معیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است که نزدیک به درجه ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است.

در صورت غنی‌سازی بیشتر، جمهوری اسلامی مواد غنی‌سازی شده برای سه بمب اتم را در اختیار خواهد داشت.

ایران تنها کشور بدون جنگ‌افزار هسته‌ای در جهان است که اورانیوم را تا میزان ۶۰ درصدی غنی‌سازی می‌کند.

آمریکا و اعضای اروپایی برجام می‌گویند این اقدام جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز شنبه ۲۶ خرداد با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند ایران با اقدامات اخیر خود در حال «توخالی» کردن برجام است.

این بیانیه که نسخه‌ای از آن در سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شده می‌افزاید ایران با بهره‌برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی‌سازی نطنز و اعلام آماده شدن برای نصب هزاران سانتریفیوژ دیگر در سایت‌های فردو و نطنز، گام‌های بیشتری در راستای توخالی کردن برجام برداشته است.