ایران انتقاد گروه هفت از حمله موشکی به اسرائیل را «جانبدارانه» خواند

نشست رهبران گروه هفت در ماه ژوئن در ایتالیا

وزارت خارجه ایران، محکومیت حملهٔ موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل توسط رهبران گروه هفت کشور صنعتی جهان را «جانبدارانه» و «غیرمسئولانه» نامید.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به بیانیه گروه هفت در این مورد، گفت که حملهٔ موشکی جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل، «پاسخی ضروری» بوده و «در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع» است.

او سپس «عامل بی‌ثباتی» در منطقه را «مداخله‌های غیرمسئولانه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا» دانست.

این در حالی است که کشورهای غربی و کشورهای منطقه در مواردی پرتعدد همواره سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را عامل بی‌ثباتی در منطقه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه از کشورهای گروه هفت خواست تا از «اهرم‌های خود» برای پایان دادن به جنگ غزه و عملیات‌های اسرائیل در لبنان و سوریه استفاده کنند.

بیشتر در این باره: وزرای خارجه گروه ۷: ایران به کاهش تنش در منطقه کمک کند

رهبران گروه هفت، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن، پس از حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل، در بیانیه‌ای، با ابراز «نگرانی شدید» دربارهٔ بحران خاورمیانه، اقدام ایران را به شدت محکوم کردند.

در بیانیهٔ آنها آمده بود که افزایش سطح تنش در منطقه، به نفع «هیچ‌کس» نیست و کماکان «راه حل دیپلماتیک قابل اجرا است».

وزیران خارجه گروه هفت، اوایل شهریورماه و همزمان با افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند که برای کاهش تنش‌ها در منطقه همکاری کند یا منتظر واکنش این کشورهای صنعتی باشد.

این بیانیه که روز سه‌شنبه سوم مهر ماه به دنبال نشست وزیران خارجه اعضای گروه هفت در نیویورک صادر شد، نسبت به تشدید درگیری‌ها در نوار غزه از یک سو و بین حزب‌الله و اسرائیل از سوی دیگر ابراز نگرانی عمیق کرد و افزود این شرایط می‌تواند تمام خاورمیانه را درگیر جنگی گسترده با عواقبی غیرقابل تصور کند.

حملهٔ ایران به اسرائیل با محکومیت اغلب کشورهای جهان مواجه شده است.

چند روز پس از کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان که از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه است و نیز عباس نیلفروشان از چهره‌های ارشد سپاه قدس در جریان حملهٔ اسرائیل به مقر فرماندهان حزب‌الله در حومهٔ جنوبی بیروت، ایران اعلام کرد به‌دلیل کشته‌شدن این دو و نیز اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر پیشین سیاسی حماس که در ایران ترور شد، به اسرائیل حمله کرد.

در این حمله بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ موشک بالستیک به نقاط مختلف اسرائیل شلیک شد و مقام‌های نظامی ایران مدعی شدند که اغلب آنها به هدف اصابت کردند. اسرائیل این ادعا را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ