امیرعبداللهیان: ایران توضیحات روسیه در مورد بیانیه مربوط به جزایر سه‌گانه را کافی نمی‌داند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید با هیچ طرفی در مسیر استقلال و تمامیت ارضی ایران تعارف نداریم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید تهران توضیحات مسکو در مورد بیانیه مشترک روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در خصوص «ارجاع اختلاف ارضی ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی لاهه» را کافی نمی‌داند.

به گزارش رسانه‌های ایران، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۲۶ تیرماه در نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود که به تهران سفر کرده است، افزود: «با هیچ طرفی در مسیر استقلال و تمامیت ارضی ایران تعارف نداریم».

او اظهار داشت که «روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی را از مقامات روسیه دریافت کردیم اما آن را کافی نمی‌دانیم».

وزیر خارجه ایران به جزئیات توضیحات دریافت شده اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد منظور او مطالب احتمالی است که از طرف میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، در دیدار او با کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، بیان شده است.

بیشتر در این باره: مشاور رهبر جمهوری اسلامی: موضع روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایران از روی سادگی است

به گزارش رسانه‌های روسیه، کاظم جلالی خواهان ملاقات با مقام ارشد روسی شده بود.

اما در حالی که «ایرنا»، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، مدعی شد که طرف روسی در دیدار با سفیر ایران اشتباه خود را در خصوص سه جزیره «اصلاح کرد»، وزارت خارجه روسیه در این باره بیانیه نداد و در گزارش رسانه‌های روسیه نیز به چنین رویکرد احتمالی اشاره نشد.

بیانیه مشترک روسیه با امیرنشین‌های خلیج فارس از نگاه گروهی از افراد در ایران به موضع‌گیری مسکو در حمایت از ادعای امارات در زمینه مالکیت جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تعبیر شد و واکنش‌های زیادی در پی آورد.

از جمله یک توئیت وزیر خارجه ایران بدون اشاره به نام روسیه با انتقادهای زیادی روبه‌روشد. تهران سفیر روسیه در ایران را نیز احضار و به او اعتراض کرد اما از سوی روسیه پاسخی در این زمینه منتشر نشد.

اصولگرایان سرسخت در حاکمیت سیاسی مانند محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز با پیوستن به منتقدین موضع اخیر روسیه ادعا کردند که ایران در باره تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی مماشات ندارد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی، در مقاله‌ای دلیل موضع‌گیری روسیه را «سادگی» و عدم درک درست مسکو از مسائل منطقه دانست.

اما تندترین واکنش‌ها از سوی روزنامه «جمهوری اسلامی» و افرادی مانند حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، بیان شد.

بیشتر در این باره: واکنش قالیباف و روزنامه جمهوری اسلامی به بیانیه سه جزیره؛ حمایت ایران از روسیه «تکیه بر باد» است

روزنامه جمهوری اسلامی ایستادگی ایران در کنار روسیه به امید برخوردارشدن از حمایت مسکو را «تکیه بر باد» و روس‌ها را «نامرد تمام تاریخ» نامید و از موضع علی‌اکبر ولایتی نیز در توجیه و ساده‌انگاری موضوع انتقاد کرد.

آقای فلاحت‌پیشه نیز گفت روسیه همواره به ایران خیانت کرده و این رویکرد با وجود همه حمایت‌های ایران از مسکو در دوره اخیر، تغییر نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران در نگاه غرب به عنوان یکی از حامیان عمده ارسال تجهیزات مرگبار به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شناخته و به‌شدت محکوم شده است.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه گفت جمهوری اسلامی ایران «بر تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین اعتقاد و بر توقف جنگ اصرار دارد».

با وجود ادعای ایران در خصوص تلاش برای پایان جنگ جاری، اوکراین و کشورهای غرب تأکید دارند که روند ارسال پهپادهای انتحاری ساخت صنایع سپاه پاسداران برای ارتش روسیه متوقف نشده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر