سپاه پاسداران دو کشتی با ۳۴ خدمه خارجی را در خلیج فارس به اتهام «قاچاق سوخت» توقیف کرد

قایق‌های تندروی سپاه

سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۵ آذر اعلام کرد دو شناور را که در مجموع ۳۴ خدمه خارجی داشته‌اند، به اتهام «قاچاق سوخت» در خلیج فارس توقیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران به نقل از علی عظمایی، فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه، یکی از این کشتی‌ها با ۱۳ خدمه خارجی دو میلیون و ۲۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق داشت و در جنوب جزیره ابوموسی توقیف شد.

او افزود کشتی دیگر که ۲۱ خدمه خارجی داشت، حاوی دو میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق بود و توسط نیروهای سپاه توقیف شد.

او اشاره‌ای به ملیت ملوانان خارجی این دو کشتی و کشورهای مالک آنها نکرده است.

این اولین بار نیست که سپاه پاسداران دست به توقیف کشتی‌های خارجی در خلیج فارس می‌زند. آمریکا تابستان امسال اعلام کرد در دو سال گذشته ایران بیش از ۲۰ کشتی را در خلیج فارس «مورد حمله، آزار و مزاحمت قرار داده یا توقیف کرده است.»

در یکی از این موارد که ۱۶ تیر سال جاری رخ داد، سپاه پاسداران ادعا کرد شناوری با ۱۲ خدمه خارجی را توقیف کرده که حامل ۹۰۰ تن سوخت قاچاق بوده است.

نیروهای سپاه پیش از آن تلاش کرده بودند در آب‌های جنوبی ایران دو نفتکش خارجی را نیز توقیف کنند که نیروی دریایی آمریکا مانع آن شد.

بیشتر در این باره: آمریکا از ایران خواست به توقیف کشتی‌ها در خلیج فارس پایان دهد

این نهاد نظامی و امنیتی ادعا می‌کند که این اقدامات را با «حکم قضایی» و برای جلوگیری از خروج سوخت ارزان‌قیمت از کشور و قاچاق آن به کشورهای منطقه انجام می‌دهد.

علاوه بر سپاه پاسداران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هم اردیبهشت‌ماه امسال نفتکش خارجی «اَدوَنتِج» سوئیس را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده توقیف کرده بود.