لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

آمریکا از ایران خواست به توقیف کشتی‌ها در خلیج فارس پایان دهد


جان کربی، مسئول ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید
جان کربی، مسئول ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید

جان کربی، مسئول ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به ادامه توقیف کشتی‌های خارجی در خلیج فارس به دست نظامیان ایرانی، از تهران خواست که به این اقدامات پایان دهد.

آقای کربی روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر در مصاحبه‌ای با بخش انگلیسی صدای آمریکا تاکید کرد که «هیچ کس خواستار یک درگیری نظامی در منطقه خلیج [فارس] نیست».

وی افزود: «با این حال، حملات ایران به کشتی‌ها تقریبا بدون وقفه ادامه یافته است که در برخی از این موارد موفق بوده‌اند و در برخی موارد نیز که ما مداخله کردیم، ناموفق بوده‌اند.»

ایالات متحده می‌گوید که «ایران در دو سال گذشته بدون علت، توجیه یا اخطار قبلی، بیش از ۲۰ کشتی را در خلیج فارس مورد حمله، آزار و مزاحمت قرار داده یا توقیف کرده است».

آخرین این موارد به روز ۱۵ تیر بازمی‌گردد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد سپاه پاسداران یک فروند کشتی تجاری را در بخش آب‌های بین‌المللی خلیج فارس توقیف کرده است. با این حال، سپاه پاسداران عنوان کرد که این شناور حامل ۹۰۰ تن سوخت قاچاق بوده است.

توقیف این شناور در پی تلاش نافرجام سپاه پاسداران برای توقیف دو نفتکش در آب‌های جنوبی کشور اتفاق افتاد که نیروی دریایی آمریکا مانع آن شد.

جان کربی در ادامه سخنان خود گفت: «شاهد بودید که پنتاگون اخیرا نیروهای جدیدی را در منطقه خلیج [فارس] مستقر کرد تا توانایی‌مان برای ممانعت از این نوع حملات بیشتر شود. و ما از رژیم ایران می‌خواهیم که دست از این اقدامات بی‌ثبات‌کننده بردارد.»

اشاره این مقام آمریکایی به اطلاعیه روز ۲۶ تیر ماه پنتاگون است که خبر داد آمریکا با هدف ایجاد امنیت برای کشتی‌های تجاری که ایران در صدد توقیف آنها است، جت‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به تنگه هرمز و دریای عمان اعزام می‌کند.

به گفته پنتاگون، آمریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هادنر» را - که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده - به آن منطقه اعزام کند.

مقامات دفاعی آمریکا نیز هفته گذشته از استقرار تعدادی هواپیمای اف-۱۶ در منطقه در طول تعطیلات آخر هفته خبر دادند. همچنین از دو هفته پیش، هواپیماهای جنگنده اِی-۱۰ برای مواجهه با فعالیت‌های ایران، در منطقه مستقر شده‌اند.

آقای کربی در نهایت عنوان کرد که ایالات متحده همچنین تلاش می‌کند تا شرکا و متحدانش اطمینان یابند که از توانایی لازم برای دفاع از خود و منافعش برخوردار است.

با استفاده از وبسایت انگلیسی صدای آمریکا و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG