سپاه پاسداران مدعی به‌‌کارگیری موشک‌های جدید مجهز به «هوش مصنوعی» در یک مانور دریایی شد

عکسی که خبرگزاری فارس درباره شناورهای جدید سپاه مجهز به موشک‌های با برد ۶۰۰ کیلومتر منتشر کرده است

همزمان با اعلام افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس برای ممانعت از توقیف کشتی‌های تجاری توسط ایران، رسانه‌های جمهوری اسلامی از آغاز مانور «اقتدار نیروی دریایی سپاه» از بامداد چهارشنبه ۱۱ مرداد در همین منطقه خبر دادند.

سپاه‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران، اعلام کرد این مانور در جزیره ابوموسی با هدف «نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی» آغاز شده و چند سلاح جدید در آن استفاده شده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر داد که در این رزمایش، برای اولین بار سامانه موشکی کروز «قدیر» و همچنین موشک بالستیک «فتح ۳۶۰» که به ادعای این رسانه «مجهز به هوش مصنوعی» است، رونمایی شد.

بیشتر در این باره: هشدار فرمانده نیروی دریایی سپاه در زمینه جزایر سه‌گانه همزمان با برگزاری رزمایش

همچنین خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از فرمانده «قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر» گزارش داد که در این رزمایش از «پهپادها و شناورهای بدون سرنشین با هوش مصنوعی» استفاده شده و شناورهای با «موشک برد بلند ۶۰۰ کیلومتر» حضور داشتند.

علی عظیمایی همچنین گفت که این مانور علاوه بر جزیره ابوموسی، در جزایر «نازعات، تنب بزرگ و کوچک» برگزار شده و «نیروهای بسیجی» توسط بالگردهای نیروی دریایی سپاه و هواپیماهای پشتیبانی نیروی هوافضای سپاه به جزیره ابوموسی منتقل شدند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در یک سخنرانی در جریان این مانور که از تلویزیون حکومتی ایران پخش شد، گفت که جمهوری اسلامی به «استقلال، تمامیت ارضی، امنیت و آرامش» کشورهای همسایه و مسلمان اعتقاد دارد اما برای امنیت مرزهای خود و حفظ استقلال و «دستاوردهای باشکوه» بیش از جان نیروهایش اهمیت قائل است.

او ادعا کرد جنگ‌ها و ناامنی‌ها در منطقه خاورمیانه «محصول انتقال سیاست خارجی» آمریکا و اسرائیل است و بلافاصله افزود آنها دستاوردی جز «شکست و ناکامی» و همچنین «افزایش نفرت از خودشان در قلوب مسلمانان» نداشتند.

برگزاری مانور نظامی در سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، حاوی پیام دیگری به همسایگان ایران نیز هست.

این جزایر مورد ادعای امارات متحده عربی هستند و هرچند آنها در زمان محمدرضا شاه پهلوی و پیش از تاسیس کشور امارات به خاک ایران افزوده شدند، اما دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از ادعای امارات درباره آنها حمایت می‌کنند.

مانور نیروی دریایی سپاه همچنین مدت کوتاهی بعد از حمایت روسیه از این ادعای امارات برگزار شده است.

روسیه چند هفته پیش در بیانیه مشترکی با شورای همکاری خلیج فارس، خواستار «مذاکرات دوجانبه یا رای دیوان بین‌المللی لاهه» برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این جزایر شد.

این اقدام روسیه با ناخرسندی مقام‌های تهران مواجه شد و بازتاب بسیاری در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی داشت.

ایران ابتدا سفیر روسیه در تهران را احضار کرد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی بدون نام بردن از روسیه، تلویحا از موضع مسکو علیه حاکمیت ایران بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی انتقاد کرد.

حسین امیرعبداللهیان چند روز بعد در ۲۶ تیر گفت که تهران توضیحات مسکو در مورد بیانیه مشترک روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در خصوص «ارجاع اختلاف ارضی ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی لاهه» را کافی نمی‌داند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، نیز موضع اخیر روسیه در حمایت از بیانیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه ایران به دیوان بین‌المللی لاهه را «از نوع سادگی‌هایی» دانست که به گفته او، «بعضا از روس‌ها دیده می‌شود».

بیشتر در این باره: آمریکا برای مقابله با اقدامات ایران در توقیف کشتی‌ها، ناو و تفنگدار دریایی به منطقه اعزام می‌کند

این رزمایش در حالی برگزار شده که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا در حال انتقال هزاران تفنگدار دریایی و ملوان با دو کشتی «یواس‌اس باتان» و «یواس‌اس کارتر هال» به خلیج فارس است.

بر اساس این گزارش، همچنین جنگنده‌های اف-۱۶ و اف- ۳۵ و ناوشکن «یواس‌اس توماس هاندر» به آب‌های خلیج فارس اعزام شده‌اند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده که این آرایش نظامی در پاسخ به «تلاش‌های اخیر ایران در تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطرافش» انجام شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، فارس، ایرنا، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر