ایران می‌گوید از «تهدیدهای اسرائیل» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکایت کرده است

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت خارجه ایران

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، می‌گوید ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای نوشته و از «تهدیدهای اسرائیل» علیه تأسیسات هسته‌ای خود شکایت کرده است.

اسرائیل اعلام کرده که در واکنش به حمله موشکی ۱۰ مهرماه ایران، حملاتی را علیه جمهوری اسلامی انجام دهد و گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای وجود دارد که تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است جزو اهداف اسرائیل باشد.

اسماعیل بقایی روز دوشنبه ۳۰ مهرماه در نشست خبری هفتگی خود گفت: «تهدید به حمله به تأسیسات هسته‌ای برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است… و محکوم می‌شود… ما در این خصوص نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کرده‌ایم».

او با تکرار مواضع سایر مقام‌های تهران، ادعا کرد که هرگونه اقدام اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، «با پاسخ قاطع و قطعی ایران» روبرو خواهد شد.

اسرائیل در طول سه‌ هفته‌ای که از دور دوم حملات موشکی ایران به این کشور می‌گذرد، ضمن تأکید مکرر بر پاسخ‌گویی، و به رغم درخواست جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، حاضر نشده است تأسیسات هسته‌ای ایران را از فهرست اهداف احتمالی اقدام متقابل خود کنار بگذارد.

بیشتر در این باره: توصیهٔ جو بایدن به اسرائیل برای اجتناب از حمله به تأسیسات نفتی ایران

جو بایدن پیشتر به اسرائیل توصیه کرده بود در تلافی حملهٔ گستردهٔ موشکی اخیر حمهوری اسلامی به این کشور، به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران حمله نکند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» ایالات متحده در اسرائیل، آن‌را اقدام دیگری در راستای حمایت آمریکا از اسرائیل خواند و مدعی شد که تهران فارغ از این اقدام، تصمیم خود را گرفته است.

آقای بقایی در عین حال حاضر به اظهار نظر مستقیم درباره درز اسناد اطلاعاتی آمریکا در مورد طرح اسرائیل برای حمله به ایران نشد و صرفاً ادعا کرد که تهران با اتکا به توانمندی‌های نظامی‌اش و با استفاده از «همه اطلاعات و اخبار موجود» برای دفاع از خود آماده است.

پیشتر شبکه سی‌ان‌ان و وبسایت اکسیوس از «تحقیق» آمریکا در خصوص افشای اسناد پنتاگون در ارتباط با آمادگی‌های اسرائیل جهت پاسخ نظامی پیش رو به حمله موشکی اخیر ایران علیه اسرائیل خبر داده‌ بودند.

بیشتر در این باره: در اسناد افشا شده درباره حمله اسرائیل به ایران، چه آمده است؟

این اسناد به توصیف تمرین‌هایی می‌پردازند که به نظر می‌رسد اسرائیل برای حمله به ایران انجام می‌دهد. یکی از اسناد بیان می‌کند که این طرح‌ها شامل جابه‌جایی مهمات توسط اسرائیل است.

سند دیگری هم به تمرینات نیروی هوایی اسرائیل اشاره دارد که شامل موشک‌های هوا به سطح می‌شود و گفته می‌شود این تمرینات برای آماده‌سازی جهت حمله به ایران انجام می‌گیرد. و در سندی دیگر، به مسلح‌بودن اسرائیل به تسلیحات هسته‌ای اشاره شده، موضوعی که اسرائیل همواره از تأیید عمومی آن سر باز زده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرد که با وجود اشاره برخی مقام‌های ایرانی درباره تغییر دکترین هسته‌ای، «تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی» در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

بیشتر در این باره: خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

پیشتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و مشاور ارشد علی خامنه‌ای، در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره عربی که ۲۰ اردیبهشت‌ماه پخش شد، تهدید کرده بود که «ما ظرفیت تولید بمب را داریم» و در صورت «تهدید موجودیت» ایران، «ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم».

برخی دیگر از مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی هم سخنان مشابهی را بیان کرده بودند؛ موضوعی که به احتمال عزم تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای تعبیر شده بود.

اسماعیل بقایی همچنین در اشاره‌ای غیرمستقیم به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه درباره میانجی‌گری بین ایران و اسرائیل،‌ گفت میانجی‌گری میان دو طرفی که اساساً رابطه‌ای ندارند، «بی‌معنا» است.