تجمع صدها کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری خوزستان

تصویر، آرشیوی است

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که صدها کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز روز چهارشنبه دوم اسفند در ادامه اعتصاب خود برای چهارمین روز در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

تجمع کارگران این کارخانه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد معوقه خود و نیز «بی توجهی کارفرما به خواست‌های‌شان»‌ برگزار شد.

کارگران پرداخت کامل حقوق ماه‌های آذر، دی و بهمن، تعیین تکلیف چگونگی پرداخت حقوق اسفند ماه و عیدی، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، برقراری بیمه تکمیلی پرسنل و ساماندهی و برقراری مجدد سرویس‌های ایاب و ذهاب هستند.

بر اساس این گزارش، مسئولان استانداری خوزستان پاسخگوی تجمع کنندگان نبودند و کارگران نیز اعلام کردند که به اعتصاب و «جلوگیری از بارگیری محصولات کارخانه» ‌ادامه خواهند داد.

اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز یکشنبه ۲۹ بهمن آغاز شد. ۳۵۰۰ کارگر در این کارخانه کار می‌کنند.

پیش از این، اتحادیه آزاد کارگران ایران در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود که یکی از اعضای هیات مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز ۳۰ بهمن، با حضور در جمع کارگران گفت که «مالک جدید شرکت، هیچ پولی جهت پرداخت دستمزدهای شما ندارد و باید تا سال آینده برای دریافت دستمزدهای معوقه خود صبر کنید».

گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از شرکت‌های متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بوده است که پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی، مدیریت موقت آن به قوه قضاییه واگذار شد. پس از آن نیز مالکیت این مجتمع بزرگ صنعتی به دلیل بدهی‌هایش به بانک ملی به این بانک سپرده شد و در نهایت، مالکیت آن در آبان ماه سال جاری به عبدالرضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس، واگذار شد.

عبدالرضا موسوی مالک شرکت هواپیمایی زاگرس و باشگاه استقلال اهواز است. او در روز اول تیر امسال در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، از امضای تفاهم‌نامه خرید ۲۸ فروند هواپیمای ایرباس خبر داده و گفته بود: شرکت زاگرس همه این هواپیماها را از ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری خواهد کرد.

این شرکت هواپیمایی در سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است

پیشتر نیز روزنامه هفت صبح در ۱۳ خرداد سال گذشته در گزارشی در مورد هتلداران بزرگ ایران اشاره کرده بود که عبدالرضا موسوی، مالک هتل داریوش در کیش و پارک دلفین‌های کیش است.

پیش از این، ۳۵۰۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در روزهای نخست بهمن سال جاری اعتصاب کرده و خواستار آن شده بودند که دستمزد معوقه‌شان پرداخت شود و کارفرما تعهد بدهد که دستمزدها و حق بیمه تأمین اجتماعی آنان را به طور مرتب پرداخت کند.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران برای مدت طولانی و حتی بیشتر از یک سال، به گفته شماری از فعالان کارگری، به یکی از بزرگترین مشکلات کارگران در ایران تبدیل شده است.

این موضوع منجر به اعتراض‌های کارگری در نقاط مختلف ایران شده است.

اعتصاب کارگران روزمزد و نی بر نیشکر هفت تپه

کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری گزارش داد که کارگران روز مزد شرکت نیشکر هفت‌تپه همراه با کارگران نی بر، در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد آذرماه خود اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش کانال تلگرامی این تشکل کارگری، کارگران اعتصابی از ورود ماشین‌های حامل نیشکر به کارخانه جلوگیری کردند.

پیش از این، به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران بخش‌های تولید شکر و مهندسی و تجهیزات مکانیکی شرکت نیشکر هفت‌تپه روز ۳۰ بهمن، نیز اعتصاب کرده بودند.

اعتصاب این کارگران هم در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق آذرماه انجام شد.

بر اساس این گزارش، حقوق آذرماه نیمی از پرسنل شرکت نیشکر هفت تپه پرداخت نشده بود.

پیشتر نیز کارگران کارخانه خصوصی‌سازی‌شده هپکو هم روز ۱۶ بهمن سال جاری با راهپیمایی و تجمع در داخل شهر اراک و تشکیل زنجیره انسانی به دور میدان مرکزی اراک به مشکلات این شرکت و پرداخت‌نشدن هفت‌ماه حقوق خود اعتراض کرده بودند.

یکی از کارگران هپکو، یکی از مشکلات اصلی بیش از یک‌هزار کارگر این کارخانه را پرداخت‌نشدن دستمزد کارگران توصیف کرده و گفته بود که ۱۰۶ روز از حقوق کارگران در سال جاری پرداخت نشده است و علاوه بر این بسیاری از کارگران حقوق سال ۹۵ را هم به صورت کامل دریافت نکرده‌اند.

در این ارتباط،‌ گزارش برخی از خبرگزاری ها و نیز وبسایت‌های کارگری حاکی از اعتراض، تجمع و یا اعتصاب کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان،‌ نیروهای شرکتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی، کارگران کارخانه رنگین در استان سمنان،‌ کارگران سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یاسوج، کارگران شرکت ساختمانی تابان شهر در بیرجند و‌ کارگران پيمانی منطقه ويژه پتروشيمی ماهشهر در روزهای اخیر بوده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و منابع خبری/ب.ک /ک.ر