نماینده سردشت خواستار مجازات عاملان شلیک به کولبران شد

رسول خضری اشاره کرد که فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی قول داده بود که ماموران به سوی کولبران تیراندازی نخواهند کرد.

رسول خضری، نماينده سردشت و پيرانشهر در مجلس، خواستار مجازات عاملان شلیک به کولبران شد و گفت: تنها «٢٠ درصد» پرونده‌های قضایی در این زمینه به صدور رای و پرداخت دیه به بازماندگان ختم شده است.

آقای خضری این موضوع را در گفت‌و‌گو با شماره روز سه‌شنبه ۲۸ آذر روزنامه شرق و به‌دنبال مرگ دو کولبر جوان سردشتی اهل روستای بيتوس بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه دو کولبر جوان سردشتی٬ بار «پوشاک و گردو» داشتند٬ از کشته شدن مدام جوانان مناطق مرزی با شلیک گلوله ماموران٬ ابراز تاسف کرد و شنیدن خبر مرگ کولبران را «بدترين خبر» برای یک نماینده مناطق مرزی دانست.

این نماینده مجلس از اینکه با وجود حضور فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی در کميسيون امنيت ملی و «قول» او مبنی بر شلیک نکردن ماموران به سوی کولبران٬ بازهم این اتفاق تکرار شد٬ به شدت انتقاد کرد و افزود: به فرمانده «گفتيم بايد به نيروهايتان بگوييد ايست بدهند، تير هوايی شليک کنند و اگر نشد، کمر به پايين شليک شود؛ نه اين‌طور که تيراندازی به مرگ منجر شود».

این نماینده اضافه کرد که حتی اگر ‌کولبری جرم هم باشد٬ باید در محاکم قضایی به «تخلفات» کولبران رسیدگی شود.

رسول خضری شناسایی افرادی که به کولبران شلیک می‌کنند را به دلیل اینکه «خيلی اوقات چون گروهی‌اند،...سخت» دانست و افزود که «روز گذشته تذکر نوشتيم به وزير کشور. از تذکر خسته شديم. اين افراد بايد مجازات شوند».

وی در این مورد خواستار رسانه‌ای شدن وضعیت پرونده‌های شاکیان مرگ کولبران شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه «معلوم است که نسل جوان از بیکاری به مرزها رو بياورند»‌ افزود که کولبران حتی اگر کارت هم داشته باشند٬ جانشان در خطر است و با توجه به اینکه «هر سه هفته يک بار {برای آوردن محموله} نوبت‌شان می‌شود٬» {با این پول که} «صد هزار تومان {است} نمی‌شود زندگی {را} گذراند».

رسول خضری از بسته‌شدن مرزها از دوماه پیش تاکنون نیز انتقاد کرد و افزود که «با اين بستن مرزها، ٣٠٠ هزار نفر را دو ماه بیکار کرده‌ايم».

این نماینده همچنین گفت که از ۱۸ هزار کولبر سردشت و پیرانشهر٬ تنها ۷۰۰ تن بیمه شده‌اند و در حالی که در این ماجرا «سهم وزارت کشور يک ميليارد تومان بود و وزارت تعاون هم يک ميليارد. وزارت تعاون پولش را آورده و وزارت کشور نه».

وی افزود که «برای بيمه‌کردن اين ٧٠٠ نفر اين همه داستان داريم و بدقولی. چه رسد به بيمه‌کردن همه‌ آنها».

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس روز ۱۶ آذر و به‌دنبال بسته ماندن گذرگاه مرزی تمرچین، دولت را به «بی‌تدبیری» متهم کرد و خبر داد که انسداد این مرز، «امرار معاش ۷ میلیون بازرگان و ده‌ها هزار تن از کسبه و کولبران» را با اخلال مواجه کرده‌ است.

اظهارات این نماینده در حالی بیان شد که روز یکشنبه ۲۶ آذرماه وزیر کشور ایران از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داد و گفت که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

مرگ دو کولبر جوان سردشتی در حالی صورت گرفت که حسین ذوالفقاری،‌ معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، در اواسط آبان ماه اعلام کرده بود که کولبران در مناطق مرزی ایران هدف تیراندازی قرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تیراندازی به سوی کولبران در چند ماه اخیر، گفته بود که این اخبار٬ «بیشتر مغطله است تا واقعیت»‌ و افزوده بود: «اینها که به سمت‌شان شلیک می‌شود، کولبر نیستند».

کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.