افزایش دست‌کم ۴۳ درصدی بودجه سالانه صداوسیما در طول ۵ سال آینده

نمایی از ساختمان صداوسیمای جمهوری اسلامی

مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، بودجه سازمان صداوسیما به شکل سالانه دست‌کم ۴۳ درصد افزایش یابد.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۷۷ این برنامه، سازمان برنامه و بودجه مکلف به افزایش ۴۳ درصدی سهم دولت در تامین اعتبارات سال اول برنامه هفتم توسعه، یعنی سال ۱۴۰۲،‌ شد.

همچنین افزایش ۴۳ درصدی بودجه صداوسیما باید به عنوان «پایه افزایش سنواتی» در تصویب لایحه‌های بودجه سالانه در نظر گرفته شود که یعنی به مدت ۵ سال (مدت اجرای برنامه هفتم توسعه)، بودجه این سازمان دست‌کم ۴۳ درصد بیشتر از سال قبل خواهد شد.

بودجه سازمان صداوسیما که متصدی رادیو و تلویزیون انحصاری و حکومتی در ایران است، در سال جاری با رشد ۴۲ درصدی نسبت به ۱۴۰۱ به ۷۵۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

این در حالی است که بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در زمستان پارسال و هنگام ارائه آن به مجلس نشان می‌داد صداوسیما در کنار سه بانک دولتی در میان زیان‌دِه‌ترین سازمان‌های کشور هستند.

بیشتر در این باره: معرفی زیان‌دِه‌ترین سازمان‌های دولتی در ایران؛ صداوسیما پیشتاز است

این گزارش نشان می‌داد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بر اساس برآورد دولت در سال ۱۴۰۲ درآمد ۶۴۰۰ میلیارد تومانی دارد که با احتساب هزینه ۱۳ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومانی آن، زیان ۷۵۳۲ میلیارد تومانی به‌جا می‌گذارد. مبلغ این زیان از کل بودجه سالانه آن بیشتر است.

از سوی دیگر، علاوه بر کارشناسان رسانه، مسئولان صداوسیما اذعان کرده‌اند که این سازمان دچار ریزش مخاطب شده است و نفوذ رسانه ای خود را از دست داده است.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، فروردین امسال گفت مرجعیت این رسانه حکومتی آسیب دیده است.

او با بیان این‌که صداوسیما در دهه ۱۳۷۰ «بدون رقیب» بود، اظهار داشت کار در صداوسیما در آن دوران «بدون وجود رقیب داخلی و خارجی، روان‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر پیش می‌رفت. الان با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم، هم در عرصه فناوری ارتباطات و هم در عرصه محتوایی و هم در عرصه بین‌المللی و داخلی».