امضای قرارداد نیم میلیارد دلاری اسرائیل برای یک سامانه «پرقدرت» رهگیری لیزری

مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی در بازدید از سامانه‌های «گنبد آهنین» و «پرتو آهنین». عکس از آرشیو

مدیر کل وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید که سامانه رهگیری لیزری پرقدرت اسرائیل که با نام «پرتو آهنین» شناخته می‌شود، قرار است تا یک سال آینده عملیاتی شود.

به گزارش تایمز اسرائیل، ایال زامیر طی مراسم امضای قرارداد ۲ میلیارد شِکِل (۵۳۵ میلیون دلار) با شرکت‌های اسرائیلی سازنده تجهیزات دفاعی رافائل و اِلبیت گفت: «انتظار می‌رود اولین قابلیت این سامانه لیزری زمینی… تا یک سال آینده وارد خدمت عملیاتی شود.»

پرتو آهنین به گونه‌ای طراحی شده است که در کنار سامانه‌هایی مانند گنبد آهنین عمل کند و پرتابه‌های کوچک‌تر را سرنگون کند.

شرکت رافائل در وب‌سایت خود، پرتو آهنین را به عنوان یک «سامانه تسلیحاتی لیزری پرانرژی رده ۱۰۰ کیلووات» توصیف می‌کند که پیش‌بینی می‌شود اولین سامانه در رده خود باشد.

طبق گفته این شرکت، این سامانه در هدف قرار دادن تهدیدها در فواصل چند صد متر تا چند کیلومتر مؤثر است.

به نوشته تایمز اسرائیل، علاوه بر این، برخلاف سامانه گنبد آهنین که برای هر رهگیری ده‌ها هزار دلار هزینه دارد، سامانه پرتو آهنین حدود دو دلار برای هر بار استفاده هزینه دارد، همان‌طور که نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق، در بازدید سال ۲۰۲۲ از کارخانه رافائل اشاره کرد.

یوآو تورجِمان، مدیرعامل رافائل، اخیراً به رسانه‌های اسرائیلی گفت: «پرتو آهنین تنها یکی از پیشرفت‌هایی است که با سرعت خوبی پیش می‌رود و دارای دستاوردهای فناوری جهانی است.»

مدیران شرکت‌های اسرائیلی رافائل و البیت دربارهٔ نسخه زمین‌به‌هوای سامانه پرتو آهنین اطلاعاتی داده‌اند. به گفته آنها همچنین نسخه هوابه‌زمین این سامانه نیز در دست توسعه است، اما انتظار می‌رود تکمیل آن سال‌ها طول بکشد.

بیشتر در این باره: ایران و اسرائیل از چه تجهیزاتی در مقابلهٔ هوایی استفاده می‌کنند؟

به نوشته گزارشی قبلی از نیویورک‌تایمز، در اسناد محرمانه گروه افراطی حماس در خصوص برنامه‌ریزی رهبران داخلی این گروه برای حمله به اسرائیل که به تازگی افشا شد، آمده بود که پس از سخنرانی نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در پاییز ۲۰۲۲ در خصوص عملیاتی شدن قریب‌الوقوع سامانه «پرتو آهنین»، یحیی سنوار به این صرافت افتاد که حمله به اسرائیل باید زودتر عملی شود و از ایران و حزب‌الله خواست همزمان با حمله حماس در بهار آن سال وارد کارزار علیه اسرائیل شوند اما ایران آن خواسته را رد کرده بود.

اسناد محرمانه حماس حاکی بود که یحیی سنوار احتمال آغاز استفاده اسرائیل از سامانه لیزری جدید را باعث از بین رفتن برنامه‌ریزی‌های حماس جهت شلیک راکت به سوی اسرائیل دانسته بود.

اسرائیل در جریان جنگ جاری با حزب‌الله نیز که شاهد حملات پهپادهای این گروه نیابتی تهران بوده، شرکت‌های صنایع نظامی و همچنین شرکت‌های خصوصی فناوری خود را به ارائه طرح‌های مقابله با این ریزپرنده‌ها تشویق کرده است. رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته اعلام کردند ابتکارات متعددی در این زمینه ارائه شده که برخی‌از آن‌ها مورد آزمایش مؤثر قرار گرفته است.

اسرائیل با حمایت ایالات متحده یک سامانهٔ دفاعی چندلایه پیشرفته شامل سامانه‌های «تاد»، «اَرو۳»، «اَرو۲»، «فلاخن داوود» و «گنبد آهنین» دارد که برای رهگیری و نابودی انواع موشک‌ها و پهپادها طراحی شده است.

سامانه «تاد» به‌تازگی با حضور ۱۰۰ سرباز آمریکایی در اسرائیل مستقر شده و قابلیت شناسایی و رهگیری موشک‌ها در فاصله‌های طولانی را دارد.

مقامات جمهوری اسلامی، بر طبق اظهارات خود، امید داشتند با افزودن هرچه بیشتر به تعداد موشک‌های خود و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود در منطقه، با پرتاب همزمان این موشک‌ها در برهه‌ای از زمان، بتوانند از سامانه‌های پدافندی اسرائیل به‌طور مؤثری عبور کنند.

اما اسرائیل در ماه‌های اخیر شمار فراوانی از موشک‌ها و پرتابگرهای موشک در غزه و جنوب لبنان را هدف قرار داد و در عملیات هوایی خود علیه خاک ایران نیز به زیرساخت‌های موشکی جمهوری اسلامی ضربه زد.

روزنامه وال‌استریت جورنال به تازگی نوشته است که به نظر می‌رسد حملات بامداد شنبه اسرائیل به ایران موثر بوده و «رژیم ایران آسیب‌پذیرتر از چیزی است که جهان و دولت بایدن می‌پندارند».

بیشتر در این باره: جزئیات تازه از ضربه به برنامه موشکی و پدافند هوایی ایران

به نوشته این روزنامه، اسرائیل در بامداد شنبه ابتدا پدافندهای هوایی در سوریه و عراق را از کار انداخت و سپس به پدافند هوایی ایران حمله کرد و بدون چالش به عملیات خود «از جمله علیه سامانه‌های روسی اس-۳۰۰ برای محافظت از تهران، و سامانه‌های حفاظت از پالایشگاه‌های مهم نفتی، یک میدان گازی بزرگ و یک بندر بزرگ» پرداخت؛ به نوشته این روزنامه، «اقتصاد نفتی ایران اکنون بی‌دفاع است».

وال‌استریت جورنال به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که ایران قبل از این حمله چهار سامانه موشکی اس-۳۰۰ در اختیار داشت که پیشرفته‌ترین آنها در اختیار پدافند هوایی تهران بود اما «همه آنها منهدم شدند».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش خود به حمله روز پنجم آبان اسرائیل به مراکز نظامی ایران گفت که «کوچک‌انگاری» در مورد تاثیر این حمله غلط است.

بیشتر در این باره: ارزیابی‌ها در اسرائیل از «ضربه جدی» به پدافند هوایی ایران