رئیس‌جمهور اسرائیل برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان اسرائیلی المپیک مونیخ به آلمان می‌رود

اسحق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، روز دوشنبه برای شرکت در پنجاهمین سالگرد حمله شبه‌نظامیان فلسطینی به وزرشکاران اسرائیلی در جریان المپیک مونیخ، به آلمان سفر می‌کند.

این حمله که در جریان بازی‌های المپیک تابستانه ۱۹۷۲ در مونیخ روی داد، به کشته شدن ۱۱ تن از ورزشکاران اسرائیلی حاضر در این رقابت‌ها انجامید. آقای هرتزوگ در آستانه این سفر، از حمله ۱۹۷۲ به عنوان «کشتاری دهشتناک» یاد کرد.

انتظار می‌رود ۷۰ تن از اعضای خانواده‌های قربانیان این حمله در مراسم روز دوشنبه که به میزبانی فرانک-والنر اشتاین‌مایر برگزار می‌شود، شرکت کنند و کمیته المپیک اسرائیل هم هیئتی را برای شرکت در این مراسم اعزام خواهد کرد.

بیشتر در این باره: آلمان به بازماندگان ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ غرامت پرداخت می‌کند

در پنجم سپتامبر ۱۹۷۲، شبه‌نظامیان فلسطینی گروه موسوم به «سپتامبر سیاه» به اقامتگاه‌های ورزشکاران اسرائیلی حاضر در رقابت‌های مونیخ حمله کردند که دو تن از این ورزشکاران در جریان این حمله کشته و ۹ تن دیگر از آنها گروگان گرفته شدند.

یک روز بعد در ششم سپتامبر، در جریان عملیات ناکام نیروهای امنیتی آلمان برای نجات گروگان‌ها، همه ۹ پروپان اسرائیلی کشته شدند. همچنین پنج تن از هشت گروگان‌گیر فلسطینی هم در جریان عملیات مأموران امنیتی آلمان از پا در آمدند.