روز سی‌وهشتم جنگ؛ تانک‌های اسرائیلی به دروازه بیمارستان اصلی غزه رسیدند

نمایی از ورودی بخش اورژانس بیمارستان الشفاء در نوار غزه

تانک‌های اسرائیلی در ادامه پیشروی برای کنترل بخش شمالی نوار غزه روز دوشنبه ۲۲ آبان به دروازه بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان نوار غزه رسیدند.

پزشکان و مسئولان بهداشتی می‌گویند به‌دلیل فقدان سوخت و برق، بیماران از جمله نوزادان تازه متولد شده در بیمارستان الشفاء دارند می‌میرند.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است از داخل بیمارستان الشفاء به خبرگزاری‌ها گفت که طی سه روز گذشته به‌دلیل محاصره این بیمارستان و تمام شدن سوخت آن ۳۲ بیمار از جمله نوزادان تازه متولد شده جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته او، هنوز دست‌کم ۶۵۰ بیمار بستری در این بیمارستان منتظر اقدامات صلیب سرخ و سایر نهادهای امدادرسان برای انتقال به مراکز درمانی دیگر هستند.

اسرائیل مدعی است که یکی از قرارگاه‌های پیکارجویان حماس زیر ساختمان این بیمارستان است و حماس را متهم می‌کند که از بیماران و کادر درمانی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. حماس این ادعا را رد کرده است.

بیشتر در این باره: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: نظام سلامت در غزه به «نقطه بی‌بازگشت» رسیده است

دکتر احمد المخلتی، یکی از جراحان بیمارستان الشفاء، گفت: «تانک‌ها بیمارستان را کاملا محاصره کرده‌اند. این بیمارستان یک نقطه کاملا غیرنظامی است و فقط بیماران و کادر درمانی و تعدادی از غیرنظامیان در این بیمارستان هستند. محاصره باید متوقف شود.»

او افزود: «آن‌ها (اسرائیلی‌ها) مخازن آب، چاه‌های آب و پمپ‌های اکسیژن بیمارستان را بمباران کرده‌اند. همه جا و همه چیز را در بیمارستان بمباران کرده‌اند. ما به زحمت جان سالم به در برده‌ایم. به همه اعلام می‌کنیم که این بیمارستان دیگر نقطه امن نیست و ما با نگاه داشتن بیماران در این بیمارستان جان آن‌ها را به خطر می‌اندازیم.»

به گفته سخنگوی اداره بهداشت غزه، در مجموع حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر شامل بیماران، کادر درمانی و غیرنظامیان در ساختمان و محوطه بیمارستان الشفاء هستند. او افزود علاوه بر استقرار تانک‌های اسرائیلی در اطراف ساختمان، به‌دلیل حملات پهپادها و شلیک تک‌تیراندازان ارتش اسرائیل به سوی بیمارستان، بیماران و کادر درمانی نمی‌توانند حرکت کنند. او گفت: «ما در یک حلقه مرگ در محاصره هستیم.»

ارتش اسرائیل به غیرنظامیان دستور داده است که هر چه سریع‌تر بیمارستان را تخلیه کنند و از پزشکان خواسته است بیماران را به نقطه دیگری منتقل کنند. اسرائیل مدعی است که تلاش کرده نوزادان را از بیمارستان تخلیه کند و ۳۰۰ لیتر سوخت نیز برای راه‌اندازی ژنراتورهای اضطراری به مدیران بیمارستان پیشنهاد کرده ولی حماس مانع این اقدامات شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت نوار غزه گفت ۳۰۰ لیتر سوخت فقط برای نیم ساعت کافی است و بیمارستان الشفاء روزانه بین هشت تا ۱۰ هزار لیتر سوخت نیاز دارد.

بیشتر در این باره: یحیی سِنوار، رهبر سیاسی حماس، که بود؟

هلال احمر فلسطین نیز خبر داد که فعالیت القدس، دومین بیمارستان بزرگ در شمال نوار غزه، متوقف شده است.

به گفته این نهاد، بیمارستان القدس در مرکز درگیری‌های سنگین قرار دارد و کاروان خودروهای اعزامی از سوی هلال احمر نتوانسته است به این بیمارستان دسترسی پیدا کند.

جنگ پنج هفته اخیر در غزه که در پی حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد جامعه بین‌المللی را دو قطبی کرده است. بسیاری از دولت‌های جهان می‌گویند حمله تکان‌دهنده پیکارجویان حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، حملات سنگین و گسترده این کشور به نوار غزه را توجیه نمی‌کند.

در حمله حماس به اسرائیل حدود هزار و ۴۰۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

طبق آمارهای اداره بهداشت نوار غزه که نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت آن را تایید کرده اند تاکنون بیش از ۱۱ هزار فلسطینی که ۴۰ درصد آن‌ها کودک بودند در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید هدف این عملیات «نابودی کامل» حماس است و این گروه را متهم کرده که در بین غیرنظامیان و در نقاط غیرنظامی پنهان می‌شود و در نتیجه مسئولیت تلفات غیرنظامی برعهده آن‌هاست.

واشینگتن نیز تاکنون از موضع اسرائیل که می‌گوید آتش‌بس فقط موجب تجدید سازمان حماس خواهد شد، حمایت کرده است.

بیشتر در این باره: آن‌چه از تونل‌های غزه و روش‌های اسرائیل برای حمله به آن‌ها می‌دانیم

تخمین زده می‌شود که به‌رغم دستور اسرائیل برای تخلیه کامل بخش شمالی نوار غزه هنوز صدها هزار نفر از مردم در این مناطق هستند.

اسرائیل به طور مکرر مناطق جنوبی نوار غزه را نیز بمباران می‌کند. اداره بهداشت نوار غزه گفت بر اثر بمباران خان یونس، بزرگترین شهر در جنوب نوار غزه، در روز دوشنبه دست‌کم ۱۴ نفر کشته شده‌اند.

همزمان با تشدید درگیری‌ها در نوار مرزی لبنان و اسرائیل و ادامه حملات آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در خاک سوریه نگرانی درمورد گسترش جنگ در منطقه افزایش یافته است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، جنگنده‌های این کشور روز یکشنبه دو موضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در خاک سوریه را بمباران کردند.

از زمان شروع جنگ غزه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران دست‌کم ۴۰ حمله پهپادی و موشکی به پایگاه‌های نیروی‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر