ترکیه فایل‌های صوتی مرتبط با قتل خاشقجی را به کشورهای غربی تحویل داده است

تصویری از لحظه ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که فایل‌های صوتی مرتبط به قتل جمال خاشقجی را در اختیار آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار داده و مقامات این کشورها «همه این صحبت‌ها» را شنیده‌اند.

رجب طیب اردوغان روز شنبه، ۱۹ آبان، پیش از سفر به فرانسه همچنین گفت که قاتلان این روزنامه‌نگار در بین همان ۱۵ شهروند عربستان سعودی هستند که پیش از مفقود شدن او به ترکیه سفر کرده‌اند.

پیش از این برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع گزارش داده بودند که جینا هسپل، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا،سی آی ای، در سفر خود به ترکیه فایل صوتی از «بازجویی و شکنجه» جمال خاشقجی را شنیده است.

رسانه‌های ترکیه از جمله روزنامه صاباح خبر داده‌اند که جسد آقای قاشقجی پس از تکه تکه شدن در محل اقامت سرکنسول عربستان سعودی در اسید ذوب شده و در بررسی فاضلاب این خانه بقایایی از اسید هیدروفلوریک کشف شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیش از این اعلام کرده بود که دستور قتل جمال خاشقجی را عالی‌ترین مقامات عربستان سعودی داده‌اند.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی و بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌ها آمر این قتل را ولیعهد سعودی معرفی کرده‌اند.

عربستان تا دو هفته نسبت به سرنوشت خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد، سپس روایت خود را تغییر داد و گفت که وی در یک «درگیری با مشت» در داخل کنسولگری کشته شده است و سپس گفت که قتل وی بر اساس «برنامه‌ریزی قبلی» بوده است.

عرفان فیدان، دادستان استانبول،روز چهارشنبه ۹ آبان​،​ گفته بود که خاشقجی در یک قتل از پیش برنامه‌ریزی‌شده به محض ورود به کنسولگری خفه شده و سپس جسد او را قطعه قطعه کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌ آناتولی، شبکه تی.آر.تی، روزنامه صاباح و رادیو فردا؛ ا.م /س.ن