ماهواره ایرانی «ثریا» پرتاب شد

رسانه‌های داخل ایران روز شنبه، ۳۰ دی، از پرتاب «موفقیت‌آمیز» یک ماهواره با نام «ثریا» خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ماهواره با ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد به نام «قائم ۱۰۰» متعلق به سپاه پاسداران «با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است».

خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که ماهواره ثریا متعلق به پژوهشگاه فضایی ایران (وزارت ارتباطات) است.

بر اساس این گزارش، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از پرتاب این ماهواره اعلام کرد: «قائم ۱۰۰ که قابلیت حمل تا صد کیلو را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داده است.»

به گفته آقای زارع‌پور «این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می کنند.»

بیشتر در این باره: وعده وزیر ارتباطات: دو ماهواره ایرانی تا پایان سال پرتاب می‌شوند

وزیر ارتباطات در دولت جمهوری اسلامی اوایل دی ۱۴۰۱ وعده داده بود که دو ماهواره ایرانی ناهید یک و دو تا پایان آن سال، به مدار زمین پرتاب شوند.

با وجود وعده‌ها تاکنون گزارشی از پرتاب این دو ماهواره منتشر نشده است.

بیشتر در این باره: پرتاب «ماهواره نور ۳»؛ نماینده ایران در سازمان ملل «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» را رد کرد

برنامه فضایی جمهوری اسلامی با انتقاد و نگرانی کشورهای غربی همراه است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هفته اول مهر مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «قاصد» و قرار گرفتن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شده بود.

در واکنش نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر قاصد را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» شورای امنیت خواندند، اما نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، «برنامه موشکی و فضایی» ایران را «خارج از حوزه صلاحیت این قطعنامه» خواند.