لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

وعده وزیر ارتباطات: دو ماهواره ایرانی تا پایان سال پرتاب می‌شوند


عکسی که از ماهواره ناهید ۲ منتشر شده است
عکسی که از ماهواره ناهید ۲ منتشر شده است

وزیر ارتباطات در دولت جمهوری اسلامی روز جمعه، دوم دی‌ماه، وعده داد که دو ماهواره ایرانی ناهید یک و دو تا پایان سال جاری، ۱۴۰۱، به مدار زمین پرتاب شوند.

خبرگزاری ایسنا روز دوم دی در گزارشی نوشت: «بر اساس اعلام عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سری ماهواره‌های ناهید (۱ و ۲) که به سفارش سازمان فضایی ایران برای ماموریت‌های مخابراتی در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده‌اند تا پایان سال پرتاب‌ خواهند شد.»

سری ماهواره‌های «ناهید» ماهواره‌های مخابراتی هستند که در ایران توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده‌اند.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، نیز خبر از کامل شدن مراحل طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۱ داد و با تاکید بر این که «تست‌های آن به‌ طور کامل اجرایی شده است» اعلام کرد: «این ماهواره با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ طی ماه‌های آتی به مرحله عملیات و مدارگذاری خواهد رسید.»

بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌های داخل کشور منتشر شده، «ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، موشکی ۲۰ متری و چند مرحله‌ای با سوخت جامد است و می‌تواند ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. نیروی رانش موتور این موشک ۶۸ تن است.»

در همین زمینه روزنامه هاآرتص اسرائیل در گزارشی به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشته بود: «ایران در حال ساخت دو موشک ماهواره‌بر است که نسخه نظامی آنها می‌تواند یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی را تا برد چهار هزار کیلومتری حمل کند.»

هاآرتص نام این دو موشک را «قائم ۱۰۰ و ذوالجناح» اعلام کرد.

سپس در تیرماه سال جاری سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران از دومین پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر «ذوالجناح» خبر داد.

طبق اطلاعاتی که به طور رسمی در این باره منتشر شده، ماهواره‌بر ذوالجناح «موشکی ۲۵ متری ساخت وزارت دفاع ایران است که در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد. این موشک توان رانشی ۷۴ تنی دارد. ماموریت اصلی این ماهواره‌بر، قرار دادن ماهواره با وزنی حدود ۲۰۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است. ماهواره‌بر ذوالجناح در مرحله اول و دوم، از سوخت جامد استفاده می‌کند، اما در مرحله سوم از سوخت مایع بهره می‌برد.»

ماهواره «ناهید ۱» دارای ساختاری مکعبی شکل با وزنی حدود ۵۰ کیلوگرم است که روی چهار وجه از شش وجه آن سلول خورشیدی نصب شده و همچنین، دو صفحه کوچک تاشونده که روی آنها تعدادی دیگر سلول خورشیدی قرار گرفته، روی این ماهواره تعبیه شده است، تا پس از قرارگیری در مدار موردنظر، باز شده و عملکرد مجموعه مکانیزم آن به‌صورت تصویری مورد بررسی قرار گیرد.

ماهواره «ناهید ۱»‌ اولین ماهواره ایرانی مجهز به مکانیسم بازشونده توصیف شده است.

مدار در نظر گرفته شده برای این ماهواره «بیضوی بوده و بالاترین و پایین‌ترین ارتفاع قرارگیری آن به‌ترتیب برابر با ۳۷۵ و ۲۵۰ کیلومتر همراه با زاویه میل ۵۵ درجه است».

ماهواره «ناهید ۲» نیز جزو ماهواره‌های با فناوری ارتباط مخابراتی و مجهز به تراستر و دارای توان انجام مانورها و اصلاحات مداری است. این ماهواره هم قرار است در مدار لئو قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG