سفیر سابق بریتانیا در واشینگتن: «ترامپ از لج اوباما از برجام خارج شد»

این تصویر از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ مراسم سوگند ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را نشان می‌دهد در حالی‌که باراک اوبا در حال همراهی او در حرکت به سوی محل مراسم است.

در حالی‌که پلیس بریتانیا مشغول تحقیق در مورد منبع درز اطلاعات و ایمیل‌های محرمانه سفیر مستعفی این کشور در واشینگتن است، یادداشت‌های بیشتری از او لو رفته که بخشی از آن مربوط به توافق اتمی با تهران می‌شود.

بنابر یکی از یادداشت‌ها که روز یکشنبه در «دیلی‌میل» منتشر شد، کیم داروک، سفیر سابق بریتانیا در واشینگتن، در سال ۲۰۱۸ نوشته بود: پرزیدنت ترامپ «از لج سَلَفش باراک اوباما» و برای «تخریب سیاسی» او از برجام خارج شد.

کیم داروک در یادداشتی به‌تاریخ ماه مه ۲۰۱۸، یعنی زمان خروج دولت ترامپ از «برجام» نوشته بود «دولت [ترامپ] قصد داشته دست به یک خرابکاری دیپلماتیک بزند، ظاهرا به‌خاطر مسائل عقیدتی و شخصیتی؛ [به‌این خاطر که] این توافق، توافق اوباما بود».

این یادداشت دیپلماتیک سفیر بریتانیا به لندن در تاریخ ۱۴ ژوئیه/۲۳ تیر ماه در روزنامه «میل آن ساندی» منتشر شده‌ و بخش دوم از یادداشت‌های لو رفته است که این روزنامه بازتاب می‌دهد.

در نخستین بخش از یادداشت‌های لو رفته سفیر به دولت، آقای داروک، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شدیدا انتقاد کرده و می‌گوید دولت او «ناکارآمد»، «بی‌منطق» و «غیرقابل پیش‌بینی» است.

انتشار این یادداشت‌ها با انتقاد و واکنش شدید آقای ترامپ روبه‌رو شد. رئیس‌جمهوری آمریکا، سفیر بریتانیا را «آدمی احمق» توصیف کرد و با حمله به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، سیاست‌های او در رابطه با برگزیت را نیز «ابلهانه» توصیف کرد.

بیشتر در این باره: دونالد ترامپ، سفیر بریتانیا در آمریکا را «خیلی احمق» توصیف کرد

دونالد ترامپ در رشته توئیت‌هایی در واکنش به یادداشت‌ها نوشته بود «سفیر گیج و منگی که بریتانیا به ایالات متحده تحمیل کرده است، تحفه‌ای هم نیست که برایش غش و ضعف کنیم».

آقای داروک روز ۱۹ تیر ماه از هدایت سفارت کشورش در آمریکا کناره گرفت. او در استعفانامه خود نوشت: «شرایط کنونی برایم امکان اجرای وظایفم را آن گونه که تمایل دارم، غیرممکن می‌سازد».

توافق اتمی، در تیر ماه ۱۳۹۴، در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، بین ایران، آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان به‌دست آمد.

دولت اوباما معتقد بود این توافق به‌طور مشخصی از توانایی‌های جمهوری اسلامی در حرکت به‌سوی «تولید جنگ‌افزار هسته‌ای» می‌کاهد.

تهران تلاش به دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده‌است.

توافق اتمی از همان اول با انتقاد گسترده جمهوری‌خواهان روبه‌رو بود که آن را «کارآمد» نمی‌دانستند.

ترامپ از زمانی که کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد از این توافق انتقاد و آن را «بدترین توافقی که دیده» توصیف کرد.

دولت ترامپ با خروج از «برجام» اعلام کرد قصد دستیابی به توافقی گسترده‌تر با تهران را دارد که جلوی فعالیت‌های هسته‌ای، توسعه موشک‌های بالیستیک و مسائل دیگر را بگیرد.

ترامپ گفته حاضر است بدون پیش‌شرط با جمهوری اسلامی به مذاکره بنشیند. رهبر جمهوری اسلامی چنین مذاکره‌ای را رد کرده‌است.

دیگر طرف‌های توافق اتمی، از جمله بریتانیا، خواستار حفظ آن شده بودند. اسرائیل و عربستان سعودی از خروج دولت ترامپ از توافق حمایت کرده بودند.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر به‌طور چشم‌گیری در منطقه غرب آسیا، خلیج فارس و ساحل جنوب ایران افزایش یافته‌است. روابط تهران و لندن نیز بر سر توقیف یک نفتکش ایرانی، دستخوش تنش‌های تازه‌ای شده‌است.

اروپای آزاد، اسوشیتدپرس، دیلی‌میل/ت