وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده در سراسر منطقه به‌خوبی آمادهٔ دفاع از اسرائیل است

عکس آرشیوی از دیدار لوید آستین و یوآو گالانت در واشینگتن، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید در تماس با همتای اسرائیلی خود دربارهٔ خطر تشدید تنش از سوی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش گفت‌وگو کرده و به او اطمینان داده که ایالات متحده در سراسر منطقه به‌خوبی آمادهٔ دفاع از اسرائیل است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، خبر گفت‌وگویش با یوآو گالانت را روز جمعه دوم شهریور در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و نوشت در تماس با وزیر دفاع اسرائیل، «بر تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل تأکید و بیان کردم که آمریکا در سراسر منطقه به‌خوبی آمادهٔ دفاع از اسرائیل و حفاظت از نیروها و تأسیسات خود است».

وزیر دفاع ایالات متحده در این تماس همچنین دربارهٔ مسائل دیگر منطقه، از جمله درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان و ضرورت نهایی کردن توافق آتش‌بس غزه با وزیر دفاع اسرائیل گفت‌وگو کرد.

یک روز پیشتر سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده از تغییرات در آرایش نظامی و تجهیزات آمریکا در خاورمیانه خبر داده و گفته بود این تغییرات «پیامی قدرتمند برای بازدارندگی» به ایران منتقل کرده و بر محاسبات ایران اثر می‌‌گذارد.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری خود گفت اعزام نیرو و جابه‌جایی‌های اخیر ناوهای آمریکا در منطقه همچنین این پیام را می‌فرستد که «در صورت نیاز به دفاع از اسرائیل، آمریکا کنار اسرائیل ایستاده است».

بیشتر در این باره: پنتاگون: جابه‌جایی‌های نظامی آمریکا در منطقه بر محاسبات تهران برای حمله اثر می‌گذارد

موضوع حمله احتمالی ایران به اسرائیل در عین حال با مذاکرات آتش‌بس در غزه پیوند خورده است.

همزمان با حضور رؤسای سی‌آی‌ای و موساد در قاهره برای از سرگیری مذاکرات با مقامات مصر و قطر، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است توافق «در چشم‌انداز قرار گرفته» و باید حماس را برای پذیرش «پیشنهاد واسط» مطرح‌شده زیر فشار گذاشت.

گروه حماس را ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی می‌دانند.

دولت جو بایدن در مذاکرات دوحه در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد یک «پیشنهاد واسط» را به امید زدن پل روی شکاف‌های ناشی از اختلاف مواضع اسرائیل و گروه افراطی حماس ارائه کرده بود تا دستیابی به توافق امکان‌پذیر شود.

با این حال، خبرگزاری رویترز روز جمعه دوم شهریور به نقل از «ده منبع آگاه از مذاکرات اخیر دوحه» نوشت درخواست اسرائیل برای ادامهٔ استقرار نیروهای اسرائیلی در غزه مانع از دستیابی به توافق است و مواضع گروه افراطی حماس در مورد زندانیان امنیتی فلسطینی راه حصول توافق را سد کرده است.

حماس شرکت در مذاکرات دوحه را با این انگیزه که پیشنهادات پیشینِ پذیرفته‌شده باید مبنای کار باشد، بایکوت کرد. با این حال تا این لحظه مشخص نشده که این گروه افراطی که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، در مذاکرات احتمالی قاهره حضور دارد یا نه.

با استفاده از شبکه ایکس و گزارش‌های رادیوفردا؛ س.ب/ر.ش