دولت با ارسال لایحه «حجاب و عفاف» به مجلس موافقت کرد

تصویری از حضور زنان بدون حجاب اجباری در نمایشگاه کتاب تهران

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران، از ارسال لایحه «عفاف و حجاب» به مجلس شورای اسلامی خبر داد. پیش از این، شماری از نمایندگان مجلس خواستار تهیه فوری این لایحه شده بودند.

آن‌ طور که او روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت، لایحه قوه قضائیه در مورد «عفاف و حجاب که با قید دو فوریت تقدیم دولت شده بود، امروز در صحن دولت مورد بررسی قرار گرفت و دولت با ارسال لایحه پیشنهادی قوه قضائیه به مجلس موافقت کرد».

به گفته جهرمی، این لایحه در مجلس شورای اسلامی نیز با «سرعت» مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ارسال این لایحه به مجلس شورای اسلامی در شرایطی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها از شهرهای کوچک و بزرگ ایران، حاکی از حضور پرتعداد زنان بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی و مناطق پرتردد شهری است.

تصاویر حضور بدون حجاب زنان در خیابان‌ها، فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و حتی دانشگاه‌ها به صورت روزانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

بیشتر در این باره: جزئیاتی از مجازات زنان در طرح جدید حجاب اجباری که خامنه‌ای هم آن را دیده است

شماری از کاربران زن در شبکه‌های اجتماعی نیز تجربیات خود از حضور بدون حجاب در اماکن عمومی، واکنش‌های آمران به معروف و نیز برخورد رانندگان تاکسی را منتشر می‌کنند.

اوایل فروردین‌ماه سال جاری، یکی از تندروترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزئیاتی را از این طرح جدید برای اِعمال حجاب اجباری از جمله جریمه‌های تا سه میلیارد تومانی ارائه کرده و گفته بود این طرح را رهبر جمهوری اسلامی هم دیده است.

حسین جلالی روز یک‌شنبه ششم فروردین در شهرستان انار در استان کرمان گفت که طرح موسوم به «عفاف و حجاب» پس از برگزاری «۳۰۰ جلسه با شورای انقلاب فرهنگی و شورای امنیت ملی نهایی» شده و «خدمت رهبری، قوه قضاییه، فرهنگ عمومی و... رسیده است».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از آغاز اعتراضات سراسری، بارها بر اجرای حجاب اجباری در ایران تأکید کرده بود.

به‌گفتهٔ جلالی، در این طرح، برای اِعمال حجاب اجباری در هفت بخش شامل «داخل خودروها، داخل اماکن و رستوران‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها، فضای مجازی سلبریتی‌ها و کف خیابان و معابر» مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در این طرح مواجهه کاملاً هوشمند است و هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد و جرایم مالی آن از ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیارد تومان است.»

بیشتر در این باره: یک نماینده، قوه قضاییه را به قانونگذاری فوری و جدید مجلس در حوزه حجاب تهدید کرد

«ابطال گواهینامهٔ رانندگی، ابطال پاسپورت، ممنوعیت اینترنت برای سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه دارند» از دیگر مجازات‌ها در این طرح است.

خبر ارسال این طرح به مجلس همزمان با گزارش‌های متعدد از پلمب اماکن تجاری و تفریحی از سوی پلیس به‌ دلیل رعایت نشدن پوشش اسلامی منتشر می‌شود، اقدامی که با مخالفت‌های جدی در داخل مواجه شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.