درگیری معترضان با پلیس آرژانتین به‌دنبال تصویب طرح‌های رئیس‌جمهور

اعتراضات روز چهارشنبه در آرژانتین با سوزاندن خودروها و پرتاب بمب‌های آتش‌زا از سوی معترضان به خشونت کشیده شد

مجلس سنا آرژانتین روز چهارشنبه ۲۳ خرداد طرح‌های خاویر میلی، رئیس‌جمهور این کشور، برای کاهش چشمگیر هزینه‌های عمومی دولت و افزایش اختیارات او را با اکثریت ضعیفی تصویب کرد.

همزمان با مباحث مجلس سنا که بيش از یک روز طول کشید هزاران نفر از مخالفان طرح‌های رئیس‌جمهور در بیرون ساختمان مجلس تجمع کرده و دست به اعتراض زدند.

این اعتراضات با سوزاندن خودروها و پرتاب بمب‌های آتش‌زا از سوی معترضان به خشونت کشیده شد و صدها مامور پلیس برای متفرق کردن جمعیت از خودروهای آب‌پاش و شلیک گاز اشک‌آور استفاده کردند.

هر چند سناتورهای مخالف دولت توانستند موارد کمی از این لايحه، از جمله بخش مربوط به مالیات بر درآمد را تغییر دهند ولی تصویب کلیت این طرح برای رئیس‌جمهور راستگرای آرژانیتن یک پیروزی بزرگ در زمینه قانونگذاری است.

بیشتر در این باره: دلیل سقوط چشمگیر آرژانتین در جدول آزادی رسانه‌ها چیست؟

تعداد آرا موافق و مخالف اعضای مجلس سنا برابر بود ولی ویکتوریا وییاروئل، معاون رئیس‌جمهور، با رای مثبت خود تساوی آرا را به نفع اصلاحات پیشنهادی خاویر میلی شکست.

در جلسه طولانی مجلس سنا، مهمترین مواد اين لايحه از جمله تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، خصوصی‌سازی مجموعه‌ای از شرکت‌های دولتی و کاهش بدهی عمومی تصویب شد که به گفته آقای میلی هدف آن حل مشکلات ساختاری و قدیمی اقتصاد آرژانتین است.

این مجموعه اصلاحات حکومتی قبل از تبدیل شدن به قانون باید در هفته‌های آینده در مجلس نمایندگان آرژانتین تصویب شود و به احتمال در آن مجلس نیز رای خواهد آورد.

خاویر میلی پس از رای موافق مجلس سنا، در شکبه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «این یک پیروزی بزرگ برای مردم آرژانتین و اولین گام به سوی احیای عظمت است».

او این لایحه را «بزرگترین اصلاحات طی ۴۰ سال گذشته» توصیف کرد.

مهم‌ترین کانون‌های اختلاف بین نمایندگان راست‌گرا و چپگرا در مجلس سنا در مورد این لایحه که شامل ۲۳۸ ماده است، برقراری یک‌ سال وضعیت اضطراری در کشور و اعطای اختیارات گسترده به رئیس‌جمهور در عرصه انرژی، حقوق بازنشستگی، امنیت و موضوعات دیگر تا پایان دوره ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۲۷ بود.

یک مورد اختلاف برانگیز دیگر که در مجلس سنا تصویب شد مجموعه اقدامات با هدف تشویق سرمایه‌گذاری بود که مالیات بردرآمد آن‌ها را به مدت ۳۰ سال در حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

سابقه فعاليت سياسی خاویر میلی فقط دو سال عضویت در مجالس قانونگذاری آرژانیتن است و حزب او که سه سال پیش تشکیل شد در مجلس نمایندگان حدود ۱۵ درصد و در مجلس سنا حدود ۱۰ درصد از کرسی‌ها را در اختیار دارد.

آقای میلی در حدود شش ماهی که از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد نتوانسته است حتی یک لایحه مورد نظر خود را در مجالس قانونگذاری آرژانیتن به تصویب برساند و در مورد وعده‌های او برای حل مشکلات اقتصادی کشور، از جمله کاهش بدهی و تشویق رشد اقتصادی، تردیدهای جدی وجود دارد.

بیشتر در این باره: رئیس‌جمهور جدید آرژانتین؛ اره برقی برای عبور یا سقوط؟

او در این مدت با صدور فرمان‌های اجرایی هزاران کارمند نهادهای دولتی را بیکار و اخراج کرده، بخشی از یارانه‌های دولتی را لغو، ارزش برابری پول ملی آرژانیتن را کاهش داده و از بخش‌هایی از اقتصاد کشور مقررات‌زدایی کرده است.

کاهش هزینه‌های دولت و کاهش ارزش پول آرژانتین، دست‌کم در کوتاه مدت، رکود اقتصادی را تشدید کرده، نرخ تورم را به مرز ۳۰۰ درصد رسانده و جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد از مردم به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که وعده‌های خاویر میلی از جمله ثبات در ارزش پول ملی، کاهش تورم و جلب سرمایه‌گذاری خارجی، بدون ایجاد یک توافق گسترده در سطح ملی به نتیجه نخواهد رسید چون سرمایه‌گذاران خارجی باید مطمئن شوند که اصلاحات مورد نظر او پایدار خواهند بود.

دولت آقای میلی اعلام کرده که در پی یک توافق جدید با صندوق بین‌المللی پول است که آرژانتین در حال حاضر ۴۴ میلیارد دلار به آن بدهکار است.

متحدان آقای میلی می‌گویند در مباحثات مجلس سنا حذف برخی از مواد اصلاحات مورد نظر دولت را پذیرفته‌اند. مهمترین آن‌ها عدم فروش اداره پست، خطوط هوایی دولتی آرژانتین و رادیوی دولتی کشور و به تعویق انداختن فروش و یا خصوصی‌سازی تعداد دیگری از شرکت‌های دولتی از جمله شرکت نیروی هسته‌ای است.

طرح اولیه خاویر میلی برای فروش و خصوصی‌سازی بیش از ۴۰ شرکت دولتی که سال گذشته در جریان کارزار انتخاباتی اعلام شد با مخالفت شدید اتحادیه‌های کارگری و کارمندی روبرو شده است.

روز چهارشنبه نیز تعداد قابل توجهی از معترضان که در اطراف ساختمان مجلس سنا تجمع کرده بودند اعضای این اتحادیه‌ها بودند. آن‌ها شعار می‌دادند: «کشور ما فروشی نیست».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر