نتانیاهو می‌گوید اسرائیل «جانشین حسن نصرالله» را کشته است

هلشم صفی‌الدین مهم‌ترین گزینه جانشینی حسن نصرالله معرفی می‌شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بدون نام بردن از هاشم صفی‌الدین می‌گوید که اسرائیل «جانشین حسن نصرالله» را کشته است.

آقای نتانیاهو در پیامی ویدئویی که عصر سه‌شنبه ۱۷ مهر منتشر شد، گفت: «ما توان حزب‌الله را نابود کرده‌ایم. هزاران تروریست را از بین بردیم که شامل خود نصرالله و جانشین او و جانشینِ جانشین او می‌شود.»

مشخص نیست منظور آقای نتانیاهو از «جانشینِ جانشین» دبیرکل کشته‌شده گروه حزب‌الله چه کسی است.

ساعتی پیش‌تر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در اشاره به هاشم صفی‌الدین که او را جانشین نصرالله خواند، گفت که او احتمالاً کشته شده است.

کشته شدن این عضو ارشد حزب‌الله که مهم‌ترین گزینه جانشینی حسن نصرالله معرفی می‌شد، بر اثر حمله هوایی پنجشنبه هفته گذشته اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت رخ داده است.

بیشتر در این باره: هاشم صفی‌الدین، یکی از گزینه‌های جدی دبیرکلی حزب‌الله، کیست؟

در این میان هنوز از سرنوشت اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، نیز خبری نیست.

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۵ مهر به نقل از سه منبع ایرانی نوشته بود که اسماعیل قاآنی آخرین بار هفته گذشته در بیروت دیده شد.

یک مقام حزب‌الله روز یکشنبه به رویترز گفته بود اسرائیل مانع از تلاش‌های جست‌وجو و نجات در محل حمله به هاشم صفی‌الدین می‌شود.

پیشتر اسرائیل ششم مهرماه طی حمله‌ای حسن نصرالله را در بیروت هدف قرار داد و از بین برد.

آقای نتانیاهو در پیام خود همچنین تصریح کرد که حزب‌الله هم‌اکنون در ضعیف‌ترین وضعیت خود طی سالیان گذشته قرار گرفته است.

این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی که کنترل بخش‌های وسیعی از جنوب لبنان را در دست دارد و در لیست گروه‌های تروریستی آمریکاست، از ۱۶ مهرماه پارسال، یک روز بعد از حمله خونین حماس به اسرائیل، حملات موشکی به این کشور را آغاز کرد که منجر به تخلیه ۶۰ هزار ساکن مناطق شمالی اسرائیل شد.

نتانیاهو در ادامه گفته است اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و این حق را هم دارد که پیروز شود و خواهد شد.

او از مردم لبنان خواست «خود را از دست حزب‌الله نجات دهند، وگرنه این گروه حملات خود به اسرائیل از مناطق پرجمعیت کشور به بهای جان مردم لبنان ادامه خواهد داد».

او ادامه داد: «برای حزب‌الله مهم نیست که لبنان وارد جنگی گسترده‌تر شود؛ مسیحیان، دروزی‌ها، مسلمانان – چه شیعه و چه سنی-، همه شما به خاطر جنگ بیهوده حزب‌الله علیه اسرائیل رنج می‌کشید».

او همچنین خطاب به شهروندان لبنانی تصریح کرد: «اجازه ندهید این تروریست‌ها آینده شما را بیش از این نابود کنند. شما این فرصت را دارید که لبنان را قبل از سقوط به ورطه جنگی طولانی که منجر به ویرانی و رنج شود، نجات دهید. نیازی نیست که وضعیتی مانند غزه تکرار شود».

اسرائیل علاوه بر تشدید حملات هوایی به مناطق مختلف لبنان، از جمله حومه جنوبی بیروت که مقر اصلی گروه حزب‌الله است، از هفته گذشته حمله زمینی به مناطق جنوبی لبنان را نیز آغاز کرده است.

در مقابل، حزب‌الله نیز شلیک راکت‌ها به سمت شمال اسرائیل را تشدید کرده و روزانه ده‌ها بار شهرهای شمالی اسرائیل را هدف قرار داده است.