نتانیاهو: در روزهای اخیر ضرباتی به حزب‌الله زده‌ایم که تصورش را هم نمی‌کرد

عده‌ای از کشته‌شدگان انفجار پیجر

نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه، اول مهر، گفت کشورش در روزهای اخیر «ضرباتی پیاپی» به حزب‌الله لبنان وارد کرده که این گروه «تصور آن را هم نمی‌کرد».

بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود افزود این ضربات برای این بود که حزب‌الله حملات به اسرائیل را متوقف کند و «اگر پیام ما را نفهمیده، کاری خواهیم کرد که این مفهوم را درک کند».

به نظر می‌رسد این سخنان آقای نتانیاهو اشاره تلویحی به انفجارهای مشکوک در هزاران دستگاه پیجر و صدها بی‌سیم و سایر تجهیزات ارتباطی نیروهای حزب‌الله در روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه باشد.

در انفجارهای تجهیزات یادشده که حزب‌الله و ایران، حامی عمده حزب‌الله در منطقه، آن را به اسرائیل نسبت داده‌اند، در مجموع ۳۷ تن کشته و هزاران تن زخمی شدند.

یکی از مجروحان حادثه اول سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بود که از ناحیه دست و چشم به‌شدت زخمی شد و با انتقال به تهران از سوی حسین قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت پیشین و متخصص چشم، تحت عمل جراحی قرار گرفت.

بیشتر در این باره: پاسخ اسرائیل به حمله راکتی گسترده حزب‌الله به بندر حیفا و شهرک‌های اطراف آن

روز جمعه هفته گذشته هم اسرائیل به بیروت، پایتخت لبنان، حمله‌ای هوایی کرد که در آن ۱۶ فرمانده نظامی حزب‌الله جان خود را از دست دادند. اسرائیل مسئولیت حمله هوایی به نشست فرماندهان گردان «رضوان» حزب‌الله را برعهده گرفت.

وزیر بهداشت لبنان اول مهر گفت شمار کشته‌های عملیات هوایی اسرائیل در عصر جمعه در ضاحیه بیروت به ۴۷ تن افزایش یافت.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز گفت فرماندهان کشته شده حزب‌الله در حمله روز جمعه کسانی بودند که دستور کار فوری نشست‌شان اجرای طرح‌های قبلی این گردان برای هجوم به گالیل و تسلط بر دو شهرک اسرائیلی در این منطقه بود.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، نیز اول مهر گفت حزب‌الله سرنوشت بیروت را به گروه افراطی حماس «گره زده است».

حزب‌الله اعلام کرده در پاسخ به سلسله عملیات روزهای گذشته اسرائیل، به شهرهای دورتری در شمال اسرائیل حمله کرده و از جمله پایگاه نظامی «رامات داوید» در ۵۰ کیلومتری مرز و کارخانه وابسته به صنایع نظامی اسرائیلی «رافائل» در حومه حیفا را هدف قرار داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است در حدود ۱۲ ساعت حزب‌الله دست‌کم ۱۵۰ فروند راکت، از جمله راکت‌های میان‌برد، به مناطق شمالی اسرائیل شلیک کرده و عامدانه در صدد وارد کردن آسیب به غیرنظامیان بوده است.

سخنگوی ارتش گفته است که درصد رهگیری‌ها توسط اسرائیل «بالا» بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، یک‌شنبه گفت حزب‌الله تنها بخشی از توانمندی‌های اسرائیل را دیده و این کشور تا «بازگرداندن امن جابه‌جا شدگان از مناطق شمالی، عملیات خود را ادامه خواهد داد».

نظر به شلیک چند فروند موشک از جنوب سوریه به سوی ارتفاعات اسرائیلی گولان و همچنین اقدام شبه‎‌نظامیان شیعی عراق در تلاش ناکام برای حمله با موشک کروز و پهپاد به شمال و جنوب اسرائیل در بامداد یک‌شنبه، برخی از فرماندهان پیشین ارتش اسرائیل به رسانه‌های این کشور گفتند این وضعیت دیگر یک «جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار» است.

گروه افراطی حماس و حزب‌الله، از سوی آمریکا و برخی کشورهای متحد دیگر اسرائیل در غرب تروریستی شناخته شده اما مورد حمایت ایران بوده و با حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعی عراق همسو هستند.