رییس قوه قضاییه: تعداد قابل توجهی پرونده تخلفات انتخاباتی از دهیار تا استاندار وجود دارد

صادق لازیجانی می گوید، باید به تخلفات در زمان انتخابات رسیدگی شود.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران چهارشنبه ازبررسی «تعداد قابل توجهی» پرونده تخلفات انتخاباتی از دهیار تا استاندار خبر داده است.

صادق لاریجانی در گفت وگو با شبکه اول تلویزیون دولتی ایران گفته است: «تعداد قابل توجهی پرونده انتخاباتی تشکیل شده که در آن تخلفات تعداد قابل توجهی از دهیار تا استاندار وجود دارد. »

رییس قوه قضاییه ایران اضافه کرده است: «در انتخابات دو مسئله مطرح است یکی اینکه ممکن است مباحثی مطرح شود و انتخابات نیز به اتمام رسد و از همه دعوت شود که دیگر زمان دوستی و تلاش برای کار است که همه بر این اساس باید دست به دست هم به دولت جدید کمک کنند تا به مردم خدمت کند اما دسته دیگر موضوع تخلفات در زمان انتخابات است که باید رسیدگی شود.»

صادق لاریجانی در ادامه گفته است: در این موضوع عده‌ای در دادسرای کارکنان دولت و تهران و بقیه هم در دادگاه‌های شهرستان‌ها به اتهاماتشان رسیدگی می شود.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد و حسن روحانی توانست با کسب ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رای برای بار دوم در این رقابت‌ها پیروز شود. ابراهیم رئیسی، نامزد اصلی اصولگرایان با کسب ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار، نفر دوم انتخابات شد.

پس از انتخابات ابراهیم رئیسی از «تخلفات مهندسی شده» خبر داده و گفته بود که شکایت‌های خود را به صورت مکتوب و با ارائه سند به شورای نگهبان ارسال کرده است

در همین زمینه، احمد جنتی،دبير شورای نگهبان نیز روز گذشته گفته بود که تخلفات «برخی از دستگاه‌های کشور» که در دوران انتخابات ریاست جمهوری اخیر تبدیل به ستاد انتخاباتی «یک نامزد» شده بودند به قوه قضائیه ارجاع داده شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه نیز پیشتر از تخلف بیش از۶۰ نفر از مدیران دولتی و اجرایی در ارتباط با انتخابات خبر داده بود.

در همین حال،اخباری نیز از احضار و تشکیل پرونده برای تعدادی از مدیران دولتی در استان‌های مازندران٬ فارس و کهگیلویه و بویراحمد و شماری از مدیران آموزش و پرورش در استان تهران به اتهام تخلف انتخاباتی منتشر شد.

پیشتر عباسعلی کدخدایی ، سخنگوی شورای نگهبان نیز در ۲۷ خرداد از ارسال گزارش «تخلفات انتخاباتی» از جمله «تخلف» برخی از مدیران دولت به قوه قضائیه خبر داده و «نرساندن تعرفه به برخی از شعبه‌های اخذ رأی»، «کمبود تعرفه»، «دیر شروع شدن رأی‌گیری در برخی شعب» و «تبلیغات برخی از مسئولان به نفع یک نامزد خاص» را از جمله «تخلف‌های انتخاباتی» ذکر کرده بود.

اصولگرایان پس از انتخابات مقام‌های دولت حسن روحانی را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری اخیر متهم می کنند و در مقابل چهره های نزدیک به حسن روحانی نیز نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران، آستان قدس رضوی، صداوسیما و قوه قضائیه را به دخالت در انتخابات به نفع آقای رئیسی متهم می کنند.