بوش: ايران درباره برنامه توليد سلاح اتمی خود توضيح دهد

رييس جمهوری آمريکا از ايران خواست تا درباره برنامه «مخفی توليد سلاح اتمی» توضيح دهد و هشدار داد برای «برای حفظ صلح جهانی» بايد مانع چنين فعاليت هایی شد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه يازدهم دسامبر، از ايران خواست تا درباره برنامه «مخفی توليد سلاح اتمی» خود توضيح دهد و هشدار داد برای «حفظ صلح» بايد مانع گسترش چنين تلاش هايی شد.


آقای بوش در کاخ سفيد پس از ديدار با جورجيو ناپوليتانو، رييس جمهوری ايتاليا، بار ديگر با اشاره به اين که «ايران خطرناک است»، گفت:«ما باور داريم که ايران برنامه مخفی نظامی توليد سلاح اتمی داشته است و ايران بايد به جهان توضيح دهد چرا اين برنامه را داشته است».


هشدارتازه رييس جمهوری آمريکا پس از اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در روز سه شنبه بيان شد.


آقای احمدی نژاد با «مثبت» خواندن گزارش اطلاعاتی اخير آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران، گفته بود که اگر آمريکا «يکی دو گام مثبت ديگر نشان دهد، راه برای تعامل باز خواهد شد.»


در گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا، NIE، که هفته گذشته منتشر شد، تصريح شده بود که ايران، «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را چهار سال پيش متوقف کرده است.


با اين حال در اين گزارش آمده بود که ايران تا آن زمان در تلاش بوده که بر خلاف پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، به سلاح اتمی دست يابد


در همين حال، آقای بوش به طور مستقيم به اظهارات رييس جمهوری ايران پاسخ نداد، اما گفت:«پاسخ من به ايرانی ها اين است: شما يک برنامه پنهان مخفی که يک برنامه نظامی بوده، داشته ايد».


آقای بوش افزود:«مابايد آن را اکنون متوقف کنيم. شما اين تعهد داريد که به جهان بلند و واضح توضيح دهيد، که چرا اين برنامه نظامی را داشته ايد. آيا قصد داريد دوباره ان را شروع کنيد؟ به عبارت دیگر توپ در زمين شما است».


در همين زمينه، دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، با رد اظهارات آقای احمدی نژاد ، آن را «خيال پردازانه» خواند.


آقای بوش در کنفرانس مطبوعاتی خود با رييس جمهوری ايتاليا تاکيد کرد:«ايران خطرناک است، اگر آنها ياد بگيرند چگونه می توان اورانيوم را غنی سازی کرد، خطرناکتر خواهند بود».


جرج بوش با اشاره به رييس جمهوری ايتاليا گفت:«ما با رييس جمهوری همکاری خواهيم کرد تا استراتژی خود را در اينباره توضيح داده و با يکديگر همکاری نزديک کرده تا به خاطر صلح جهانی نگذريم چنين اتفاقی روی دهد».


آقای ناپوليتانو نيز در اين کنفرانس مطبوعاتی گفت:«ما فقط می خواهيم ديدگاه ها و ايده های خود را درباره مواجه موفق با همه تهديد ها، از جمله مسئله بسيار جدی تهديد برنامه نظامی توليد سلاح اتمی ايران، مطرح کنيم».


پیش نویس قطعنامه و گروه ۱+۵


همزمان با اين تحولات، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ به مدت ۹۰ دقيقه به صورت کنفرانس تلفنی با يکديگر درباره دور تازه تحريم ها عليه مذاکره کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، افزود:« آنها گفت وگو های خوب و سازنده ای داشتند و به کار خود برای نهايی کردن عناصر قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل ادامه خواهند داد».


آقای مک کورمک افزود تا هفته آينده متن پیش نویس قطعنامه تازه عليه ايران برای رای گيری آماده خواهد شد.


آقای مک کورمک درباره محتوای اين پيش نويس توضيحی نداد و همچنين مشخص نکرد که آيا چين و روسيه، که تاکنون با صدور قطعنامه تازه مخالفت کرده اند، با اين پيش نويس موافق هستند يانه؟.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.