کارگردان نمایش جنجالی المپیک پاریس: از «شام آخر» الهام نگرفته بودم

تماشاگران افتتاحیه المپیک پاریس زیر باران این مراسم را تماشا کردند

دو روز پس از برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس که بخش‌هایی از آن با اعتراض رهبران مسیحی و احزاب راست افراطی فرانسه مواجه شده بود، توما ژولی، کارگردان هنری این مراسم در پاسخ به این انتقادها گفت که از «شام آخر» الهام نگرفته بود و قصد «تمسخر» چیزی را نداشته است.

در قسمت‌های پایانی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس که این دوره برای اولین بار در خارج از محوطه یک استادیوم و در حاشیه رود سن در شهر پاریس برگزار شد، گروهی شامل چند «درگ کوئین» بر سر یک میز حاضر می‌شوند که یادآور صحنه «شام آخر» عیسی پیامبر مسیحیان با حواریونش است که لئوناردو داوینچی نقاش معروف آن را کشیده است.

شورای اسقف‌های فرانسه، عالی‌ترین نهاد مسیحی در این کشور با انتشار بیانیه‌ای درباره مراسم افتتاحیه المپیک نوشت: «متاسفانه برخی صحنه‌ها شامل استهزا و مسخره کردن مسیحیت بود که ما عمیقاً از آن متاسف هستیم.»

بیشتر در این باره: انتقاد اسقف‌های کاتولیک و سیاستمداران راست‌گرا از افتتاحیه المپیک پاریس

اما آن دکامپس، سخنگوی کمیته برگزارکننده المپیک پاریس ۲۰۲۴ روز یکشنبه هفتم مرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «معلوم است که هرگز قصد نشان دادن بی‌احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته است. مراسم افتتاحیه تلاش کرد تا تساهل در جامعه را جشن بگیرد.»

او افزود: «ما معتقدیم که این هدف محقق شده است.»

همچنین ژولی روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی خبری ب‌اف‌ام‌ت‌و قصد خود برای تمسخر مسیحیت را رد کرد و گفت: «شما هرگز در من تمایلی به تمسخر یا تحقیر کردن چیزی نخواهید یافت. من می‌خواستم مراسمی برگزار کنم که [گروه‌های مختلف را با هم] آشتی دهد و ارزش‌های جمهوری ما را نیز تأیید کند.»

او در پاسخ به این که آیا از تابلو «شام آخر» داوینچی الهام گرفته، افزود: «الهام‌بخش من نبود.»

این کارگردان تأکید کرد: «فکر می‌کنم کاملاً واضح بود، دیونیسوس روی این میز می‌آید. او آنجاست، چرا؟ چون خدای جشن، شراب، و پدر سکوانا، الهه متصل به رودخانه است.»

ژولی توضیح داد که ایده بیشتر این بود که یک جشنواره بزرگ مرتبط با خدایان المپ و المپیسم باشد.

در مورد صحنه دیگری که که یادآور سر بریده ماری آنتوانت بود (زنی که سرش را در آغوش گرفته بود)، او اطمینان داد که هیچ «تجلیل از ابزار مرگ، گیوتین، وجود ندارد».

او گفت: «اگر ما از کار خود برای بازسازی تفرقه و نفرت استفاده کنیم، این چیزها به پیشرفت خود ادامه می‌دهند.»

بیشتر در این باره: گشایش المپیک تاریخی پاریس زیر باران شدید و تهدیدهای امنیتی

با وجود جنجال‌ها در مورد برخی صحنه‌های مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، این مراسم تحسین بسیاری را هم برانگیخت.

تحسین‌کنندگان گفتند که پیام نمایش این مراسم تساهل و مدارا بود.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که توما ژولی به جای یک سنگ، «کوه» برای بنای المپیک آورد.

کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس اعلام کرد که مراحل آماده‌سازی نمایش‌های این مراسم دو سال زمان برد.

توما ژولی کارگردان تئاتر

او گفت در جهانی که توسط جنگ‌ها از هم پاشیده شده، می‌پذیرد که نمایش او بعد سیاسی داشت، اما نمی‌خواسته همچون سیاستمداران از سیاست سخن بگوید.

ژولی به روزنامه لوموند گفت: «از لحظه‌ای که در مورد خود صحبت می‌کنیم، سیاسی هستیم.»

این کارگردان همجنسگرا که از شخصیت‌های همجنس‌گرا و تراجنسی در نمایش‌ خود استفاده کرد، به تجربه‌های شخصی خود از تبعیض اشاره کرد و گفت: «من از دوران کودکی‌ام با مفهوم متفاوت بودن سر و کار داشتم زیرا قربانی سرکوب بودم. من همیشه می‌خواستم از طریق تئاتر با این ناملایمات مبارزه کنم، تئاتری که منحصر به فرد بودن هر انسان را ارج می‌نهد.»

بر اساس گزارش‌های ب‌اف‌ام‌ت‌و، خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م