پزشکیان رئیس سازمان انرژی اتمی دولت ابراهیم رئیسی را ابقا کرد

محمد اسلامی در دولت حسن روحانی نیز وزیر راه و شهرسازی بود

رئیس جمهور ایران با صدور حکمی محمد اسلامی را در سمت «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی» ابقا کرد.

مسعود پزشکیان روز شنبه ۲۰ مرداد در حکم انتصاب محمد اسلامی اظهار امیدواری کرده است که اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تحقق یابد.

ابقای محمد اسلامی، ۶۷ ساله، در ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در حالی است که او از ۱۶ سال پیش به خاطر فعالیت‌های نظامی مرتبط با برنامه هسته‌ای، در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سال ۱۴۰۰ آقای اسلامی را که سال‌ها سابقه معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع ایران را داشت، به عنوان رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران منصوب کرد.

محمد اسلامی طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در دولت دوم حسن روحانی وزیر راه و شهرسازی بود و حانشین عباس آخوندی شد.

بیشتر در این باره: وال‌استریت جورنال: ایران در حال انجام تحقیقات هسته‌ای پیشرفته است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در دوران ریاست آقای اسلامی بر سازمان انرژی اتمی، نسبت به عدم همکاری جمهوری اسلامی درباره منشا ذرات اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده ایران، اخراج بازرسان آژانس، قطع دسترسی آژانس به تصاویر دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های اتمی ایران، غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، تولید اورانیوم فلزی که در ساخت بمب هسته‌ای کاربرد دارد، انتقاد کرده است.

ایران با ادعای استفاده صلح‌آمیز از برنامه اتمی، خصوصا تولید برق هسته‌ای، برای سال‌ها با تحریم‌های سازمان ملل و غرب درگیر بوده و از سال ۱۳۹۷ نیز با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مواجه است.

این در حالی که ایران طی این مدت تنها نیروگاه اتمی بوشهر را راه‌اندازی کرده که سهمی یک درصدی در تولید برق کشور دارد.

انتصاب آقای اسلامی، به عنوان فرد تحریم شده از طرف سازمان ملل و با سابقه نظامی‌گری بر ریاست سازمان انرژی اتمی در حالی است که مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی خود بارها بر تفاهم با غرب برای احیای برجام و برچیده شدن تحریم‌ها تاکید کرده بود.

آقای پزشکیان در حکم انتصاب محمد اسلامی به «اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی» اشاره کرده است که ظاهرا اشاره او به هدف جمهوری اسلامی برای رساندن ظرفیت تولید برق هسته‌ای به ۲۰ هزار مگاوات است؛ موضوعی که طی دو دهه گذشته عملا مسکوت مانده است.

آقای اسلامی متولد ۱۳۳۵ در شهر اصفهان، فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه دیترویت میشیگان و دانشگاه تولیدو اوهایو در آمریکا است.

قبل از او علی‌اکبر صالحی که فارغ‌التحصیل دانشگاه آمریکایی بیروت و موسسه تحقیقاتی ماساچوست در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و مهندسی هسته‌ای بود، این سمت را در اختیار داشت و قبل از آقای صالحی نیز ریاست این سازمان بر عهده فریدون عباسی دکترای فیزیک هسته‌ای از دانشگاه شهید بهشتی بود.