تحقیقات درباره «تهدید به مرگ» علیه کارگردان مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

توما ژولی، کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

در حالی که بازی‌های المپیک پاریس به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، دستگاه قضایی فرانسه چندین پرونده تحقیقات را درباره تهدیدهای مرتبط با مراسم افتتاحیه المپیک گشوده است.

برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه بازی های المپیک پاریس اعلام کرده‌اند که پس از تهدید به مرگ علیه توما ژولی، کارگردان این مراسم، و همچنین باربارا بوچ، دی‌جی و فعال مدنی، که در این مراسم حضور داشت، شکایتی را در دستگاه قضایی فرانسه مطرح کردند.

پس از این اعلام، رسانه‌ها از گشوده شدن پرونده تحقیقات درباره این تهدیدها خبر داده‌اند.

تونی استنگه رییس کمیته برگزارکننده المپیک پاریس این تهدیدها را محکوم کرده و با هنرمندان حاضر در مراسم افتتاحیه اعلام همبستگی کرده است.

بیشتر در این باره: فرانسه درباره افشای اطلاعات حساس ورزشکاران اسرائیلی در المپیک تحقیق می‌کند

او در یک نشست خبری گفت: «از جانب کمیته برگزارکننده المپیک پاریس، ما قاطعانه تمام این تهدیدها و این آزار و اذیتی را که ممکن است نسبت به توما ژولی و هنرمندان حاضر در این مراسم افتتاحیه رخ داده باشد، محکوم می‌کنیم.»

استنگه افزود: «واضح است که ما از کل این تیم فوق‌العاده حمایت می کنیم که به نظر ما، یک لحظه خارق العاده را با جسارت و سختی‌ای که در اجرا داشت، به ما هدیه داد. این مراسم برای همیشه یک نقطه عطف خواهد بود.»

اما پیش از این نیز تحقیقاتی درباره آزار سایبری کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک و هنرمندان حاضر در نمایشی که گفته شد تقلیدی از تابلو شام آخر لئوناردو داوینچی بود، گشوده شده بود.

این نمایش خشم کلیسای کاتولیک، سیاستمداران راست افراطی در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای غربی را برانگیخت.

برگزارکنندگان المپیک عذرخواهی کردند و گفتند هیچ قصدی برای بی احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته است.

بیشتر در این باره: کارگردان نمایش جنجالی المپیک: از «شام آخر» الهام نگرفته بودم

آن دکامپس، سخنگوی کمیته برگزارکننده المپیک پاریس ۲۰۲۴ روز یکشنبه هفتم مرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «معلوم است که هرگز قصد نشان دادن بی‌احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته است. مراسم افتتاحیه تلاش کرد تا تساهل در جامعه را جشن بگیرد.»

او افزود: «ما معتقدیم که این هدف محقق شده است.»

همچنین ژولی روز یکشنبه گذشته به شبکه تلویزیونی خبری ب‌اف‌ام‌ت‌و قصد خود برای تمسخر مسیحیت را رد کرد و گفت: «شما هرگز در من تمایلی به تمسخر یا تحقیر کردن چیزی نخواهید یافت. من می‌خواستم مراسمی برگزار کنم که [گروه‌های مختلف را با هم] آشتی دهد و ارزش‌های جمهوری ما را نیز تأیید کند.»

این اعتراضات در حالی بود که بر اساس نظرسنجی‌ها اکثریت فرانسوی‌ها مراسم افتتاحیه المپیک پاریس را «موفق» ارزیابی کرده‌اند.

رشیده داتی، وزیر فرهنگ فرانسه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که دولت در کنار همه هنرمندان تهدید شده خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد که فرانسه به عنوان یک «کشور آزادی خلاقیت» مرعوب شود.

اما حواشی دیگری نیز این روزها بر المپیک پاریس سایه انداخته است.

حسین علیرضا، قایقران سعودی، فیلمی را از یک ورزشکار ایتالیایی در شبکه اجتماعی منتشر کرد که بدون اطلاع او فیلمبرداری شده بود.

در این فیلم توماس چکون شناگر ایتالیایی و قهرمان المپیک در ۱۰۰ متر کرال پشت، روی حوله پشت یک نیمکت در یکی از پارک های دهکده المپیک خوابیده است.

او پیشتر از وضعیت رفاهی در دهکده المپیک از جمله نبود تهویه مناسب هوا در اتاق‌های ورزشکاران انتقاد کرده بود.