سفر غیر منتظره وزیر خارجه آمریکا به عراق؛ پومپئو با عادل المهدی دیدار کرد

ساعتی پیش از سفر مایک پومپئو به عراق رسانه ها خبر داده بودند که وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به آلمان را لغو کرده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه سه شنبه ۱۷ اردیبهشت در سفری غیر منتظره به بغداد، پایتخت عراق رفت و با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

به گزارش رویترز، ساعتی پیش از سفر مایک پومپئو به عراق رسانه ها خبر داده بودند که وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به آلمان را به دلیل «مسائل امنیت بین المللی» لغو کرده است. قرار بود آقای پومپئو با صدر اعظم آلمان دیدار کند.

بیشتر در این باره: پنتاگون: بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا به منطقه خلیج فارس اعزام می‌شوند

در حالی آقای پومپئو به عراق سفر کرده است که طی روزهای اخیر تنش بین آمریکا و ایران تشدید شده است و مقام های آمریکایی می‌گویند نشانه هایی از «تهدید جدی» و اقدام احتمالی ایران و نیروهای نیابتی آن برای حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی دریافت کرده‌اند و بر همین اساس ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ را به منطقه اعزام می‌کنند.

دولت عراق جزئیاتی از مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های این کشور منتشر نکرده است.

مایک پومپئو در مسیر پرواز به عراق و در هواپیما به خبرنگاران گفته است که در سفر به عراق به مقام های این کشوربر حمایت آمریکا از استقلال و حاکمیت ملت عراق تاکید خواهد کرد.

آقای پومپئو در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا تهدیدی از جانب ایران متوجه استقلال و حاکمیت عراق است که شما این حرف را مطرح کردید؟گفت: «نه، نه این موضع دولت ترامپ از زمانی که راهبرد امنیت ملی منتشر شد، است.»

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از دیدار با مقام‌های دولت عراق در بغداد گفت، این فرصت را خواهم داشت تا در خصوص روابط تجاری دو کشور از جمله معامله بزرگ انرژی صحبت کنیم که می‌تواند به عراق کمک کند که دیگر به خرید انرژی از ایران محتاج نباشد.

آقای پومپئو اضافه کرد: من به طورمشخص در مورد وضعیت امنیتی در آنجا صحبت خواهم کرد و نیروهایی که ما در عراق داریم، اطمینان حاصل خواهیم کرد که همچنان از نیروهای امنیتی عراق حمایت می‌شود و آنها را آموزش دهیم.

گزارش‌ها حاکی است که مایک پومپئو شامگاه سه‌شنبه عراق را ترک کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ