افت درآمد گازی روسیه در پی تخفیف‌های گسترده به اروپا و چین

یکی از تاسیسات گاز مایع روسیه

در حالی که آمارهای بین‌المللی از افزایش چشمگیر صادرات گاز روسیه به اروپا و چین خبر می‌دهد، تخفیف‌های گسترده کرملین به مشتریان به خاطر تحریم‌های غرب باعث شده است که نه تنها رشدی در درآمدهای صادرات گاز نداشته باشد، بلکه با افت درآمد صادرات گاز مواجه شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد بدون اشاره به قیمت گاز روسیه، از افزایش ۲۷ درصدی صادرات گاز مایع (ال‌ان‌جی) این کشور به فرانسه خبر داده، اما آمارهای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد به رغم رشد واردات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله و گاز مایع اتحادیه اروپا از روسیه، پول کمتری نسبت به سال گذشته نصیب مسکو شده است.

آمارهای گمرکی چین نیز از وضعیت مشابهی خبر می‌دهد، به‌طوری که به رغم افزایش ۱۱ درصدی حجم واردات گاز طبیعی و مایع این کشور از روسیه در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی، ارزش آن با افتی ۲۰ درصدی به حدود دو میلیارد دلار سقوط کرده است.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز در فروردین امسال گزارش داده بود که چین برای دریافت گاز بیشتر از روسیه، قیمت خرید آن را به حدی پایین پیشنهاد داده که تقریبا با گاز یارانه‌ای کرملین برای شهروندان روسی برابری می‌کند.

بیشتر در این باره: کاهش چشمگیر وابستگی بازار انرژی اروپا به گاز روسیه

آمارهای اتحادیه اروپا نیز نشان می‌دهد به رغم افزایش ۲۷ درصدی واردات گاز روسیه در شش ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، اما پول پرداختی به روسیه از بابت واردات گاز تنها ۸.۷ میلیارد یورو بوده که کمتر از نیمه ابتدایی پارسال است.

روسیه قبل از تهاجم نظامی به اوکراین روزانه بالای ۷۵۰ میلیون یورو صادرات گاز به اتحادیه اروپا داشت که از ابتدای پارسال به حدود ۱۰۰ میلیون یورو سقوط کرده است که بخش بزرگی از آن به خاطر افت حجم واردات و بخشی به خاطر کاهش قیمت خرید گاز بوده است.

تحریم‌های هفت کشور صنعتی جهان به همراه اتحادیه اروپا روسیه را ملزم کرده که نفت و گاز خود را بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی بفروشد تا هم بازارهای جهانی با کسری نفت و گاز مواجه نشوند و هم روسیه درآمد کمتری برای تزریق به ماشین جنگ خود علیه اوکراین داشته باشد.

در این میان در حالی که چین و هند بزرگترین متحد روسیه هستند، بیشترین تخفیف‌ها را از واردات نفت روسیه دریافت کرده‌اند.

به رغم جهش چشمگیر صادرات نفت، گاز و محصولات غیرنفتی روسیه به چین، بزرگترین متحد این کشور، مجموع ارزش همه این محصولات در نیمه ابتدایی امسال نسبت به پارسال کمتر از چهار درصد رشد داشته و به ۶۵ میلیارد دلار رسیده است.

در حالی که اتحادیه اروپا قبل از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بزرگترین مشتری سوختهای فسیلی روسیه بود، اکنون بعد از چین، هند و ترکیه در مقام چهارم قرار گرفته است.