لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

کاهش چشمگیر وابستگی بازار انرژی اروپا به گاز روسیه


آمارهای جدید کمیسیون اروپایی نشان می‌دهد بازار انرژی اتحادیهٔ اروپا با کاهش وابستگی به واردات انرژی‌های فسیلی از روسیه به شدت بهبود یافته است.

بر اساس گزارشی که این نهاد رسمی اروپایی منتشر کرده، ۲۷ عضو اتحادیهٔ اروپا واردات گاز از روسیه را از زمان تهاجم نظامی کرملین به اوکراین، ۷۱ درصد کاهش داده و آن را با خرید گاز بیشتر از جمهوری آذربایجان و آمریکا، همچنین شتاب در توسعه انرژی‌های پاک جبران کرده‌اند.

پارسال برای اولین بار تولید برق اتحادیهٔ اروپا از منابع تجدیدپذیر از تولید برق نیروگاه‌های برقی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، پیشی گرفت.

سهم تولید انرژی‌های پاک تجدیدپذیر در کل تولید برق اتحادیهٔ اروپا در سال ۲۰۲۳ به ۴۴ درصد اوج گرفت؛ در حالی که سهم سوخت‌های فسیلی تنها ۳۲ درصد بود.

شتاب‌گیری تولید برق خورشیدی و بادی باعث شد مصرف گاز اتحادیهٔ اروپا در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل آن ۷ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد کاهش یابد.

در نقطه مقابل، روسیه که فروش گازش به اتحادیهٔ اروپا طی این مدت از بالای ۱۵۰ میلیارد متر مکعب به زیر ۴۳ میلیارد متر مکعب سقوط کرده، در یافتن مشتری جدید برای گازش دچار چالش شده است.

هفته گذشته فایننشال تایمز از قول منابع آگاه گزارش داد که چین برای دریافت گاز بیشتر از روسیه قیمتی پیشنهاد داده که با قیمت گاز یارانه‌ای روسیه برای شهروندان خودش برابری می‌کند؛ پیشنهاد عجیبی که روسیه آن را رد کرده است.

آمارهای گمرکی چین همچنین نشان می‌دهد در حالی که قیمت هزار متر مکعب گاز در بازارهای اروپایی طی سال گذشته میلادی ۴۳۰ دلار بوده، گاز روسیه را به ۱۹۰ دلار خریداری کرده است.

کمیسیون اروپایی در گزارش خود تاکید کرده است که به مدد توسعه انرژی‌های پاک، قیمت حامل‌های انرژی در اتحادیهٔ اروپا نیز «پایدار و مقرون به صرفه» شده است.

جزئیات آمارهای این نهاد اروپایی نشان می‌دهد آمریکا پارسال بیش از ۵۶ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیهٔ اروپا صادر کرده که سه برابر سال ۲۰۲۱ است.

فروش گاز جمهوری آذربایجان به این اتحادیه نیز با رشدی ۴۲ درصدی به ۱۱.۴ میلیارد متر مکعب رسیده است. فروش گاز قطر و نیجریه نیز مقداری بهبود یافته است.

کل واردات گاز ۲۷ عضو اتحادیهٔ اروپا در سال گذشته با افتی ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل آن به ۲۹۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

تولید گاز خود اتحادیه نیز ۳۸ میلیارد متر مکعب بود که ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

به رغم این وضعیت، قیمت گاز در بازارهای اروپایی طی سال گذشته شاهد افتی ۶۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ بود.

XS
SM
MD
LG