تلاش دموکرات‌های سنا برای خنثی کردن اعطای مصونیت به رؤسای جمهور آمریکا

چاک شومر می‌گوید رای دیوان عالی آمریکا پیامدهای خطرناکی دارد

چاک شومر، رئیس فراکسیون حزب دموکرات در مجلس سنا آمریکا، پیش نویس لایحه‌ای را تنظیم کرده که براساس آن اعطای مصونیت به رؤسای جمهور در برابر پیگرد قضایی را غیرقانونی خواهد کرد.

پیش‌نویس این لایحه که «نه به پادشاه» نام گرفته است و بیش از ۲۰ سناتور دموکرات از آن حمایت کرده‌اند، روز پنجشنبه ۱۱ مرداد به مجلس سنا ارائه می‌شود.

هدف این لایحه لغو حکم تاریخی دیوان عالی آمریکا است که ماه گذشته اعلام کرد روسای جمهور در برابر پیگرد قضایی به اتهام جرایم فدرال مصونیت دارند.

در پیش نویس این لایحه استدلال می‌شود که اولا روسای جمهور از پیگرد قضایی براساس قوانین کیفری مصونیت ندارند و ثانیاً مرجع قانونی برای تشخیص این که قوانین کیفری فدرال در چه مواردی اعمال می‌شود کنگره آمریکا است و نه دیوان عالی.

شش قاضی محافظه کار که در دیوان عالی آمریکا در اکثریت هستند روز اول ژوئیه در حکم صادر شده از سوی این نهاد اعلام کردند که روسای جمهور به خاطر تصمیم‌ها و اقدامات خود در دوره احراز این مقام از مصونیت قضایی گسترده‌ای برخوردارند.

بیشتر در این باره: دیوان عالی آمریکا رأی به «مصونیت محدود» دونالد ترامپ داد

صدور این حکم در مورد سرنوشت دادرسی مربوط به کیفرخواست بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا علیه دونالد ترامپ به اتهام تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تردیدهای جدی بوجود آورده است.

چاک شومر، سناتور دمکرات نیویورک، گفت کنگره طبق قانون اساسی هم وظیفه و هم اختیارات قانونی دارد که صدور احکام دیوان عالی را بررسی کند.

او افزود: «با توجه به پیامدهای خطرناک تصمیم دیوان عالی، تصویب لایحه در مجلس سنا سریع‌ترین و موثرترین روش تصحیح این خطای فاحش است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز چند روز پیش از قانونگذاران خواست با تصویب متممی بر قانون اساسی دامنه مصونیت قضایی مقام ریاست جمهوری را محدود کرده و برای عضویت در دیوان عالی آمریکا محدودیت زمانی و مقررات اخلاقی و درستکاری لازم الاجرا تصویب کنند.

صدور حکم ماه گذشته علاوه بر دولت فعلی آمریکا با مخالفت شدید سه عضو لیبرال دیوان عالی روبرو شد. آن‌ها هشدار دادند که با توجه به احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید این حکم برای دمکراسی آمریکا بسیار خطرناک است.

آقای ترامپ حکم دیوان عالی را «پیروزی بزرگ» توصیف کرد و اکثر اعضای جمهوری‌خواه کنگره نیز از او حمایت کردند.

با توجه به این که کنترل مجلس نمایندگان در دست جمهوری‌خواهان است احتمال تصویب لایحه پیشنهادی چاک شومر در کنگره بسیار ضعیف است.

میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، گفته است که پیشنهاد جو بایدن «پاره کردن قانون اساسی» است.

با توجه به تعادل شکننده در تعداد کرسی‌های دو حزب در مجالس قانونگذاری آمریکا تصویب هرگونه متممی بر قانون اساسی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد چون مستلزم حمایت دو سوم از نمایندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنا و سپس تأیید آن در سه چهارم از مجالس قانونگذاری ایالتی است.

بیشتر در این باره: بایدن: رای دیوان عالی به مصونیت ترامپ، روسای‌جمهور را به «پادشاه» تبدیل می‌کند

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال، چند روز پیش گفت اصلاحات پیشنهادی جو بایدن ضروری است «چون دیوان عالی آمریکا با بحران اعتماد روبرو است.»

پیش نویس لایحه‌ای که چاک شومر تنظیم کرده نامش را از ابرازنظر سونیا سوتومایور، عضو لیبرال دیوان عالی، با حکم این نهاد به عاریه گرفته است.

خانم سوتومایر در بخشی توضیح نظر مخالفش نوشت: «به این ترتیب رئیس‌جمهور در هر عرصه‌ای از استفاده از قدرت دولتی همچون یک پادشاه بر فراز قانون خواهد بود. این حکم به تمسخر گرفتن مبانی و اصول قانون اساسی و نظام حکومتی است که به صراحت اعلام کرده هیچ فردی بر فراز قانون نیست.»

جو بایدن نیز در این زمینه تصریح کرد رای دیوان عالی آمریکا برای مصونیت ترامپ می‌تواند روسای جمهور را به «پادشاه» تبدیل کند.