اعتراف یک مقام ارشد پاکستان به دستکاری در نتیجه انتخابات مجلس

تظاهرات حامیان عمران خان در اعتراض به نتایج انتخابات در شهر کراچی

در میانه اوج‌گیری اعتراضات مردمی به ناعادلانه بودن و تقلب در انتخابات پارلمانی، یک مقام ارشد دولت پاکستان اعتراف به دست داشتن در تقلب انتخاباتی کرده است.

این اعتراف، مشروعیت انتخابات ۱۹ بهمن پاکستان را که با جنجال و موجی از اتهامات تقلب مواجه بوده، بیشتر زیر سوال برده است.

لیاقت علی چتا، کمیسر شهر روالپندی، به خبرنگاران گفت که مقامات محلی در استان پنجاب نتایج آرای نامزدهای مستقل را تغییر داده‌اند.

این نامزدها، اعضای حزب «تحریک انصاف» به رهبری عمران خان رئیس جمهور سابق و زندانی پاکستان، هستند که به خاطر فشارها ترجیح دادند بصورت مستقل وارد کارزار رقابت‌های انتخابات پارلمانی شوند.

این مقام دولتی ایالت پنجاب گفت که در دستکاری ۷۰ هزار رای برای ۱۳ کرسی، دست داشته و خود را به پلیس معرفی خواهد کرد: «من و تمام کسانی که در این تقلب شنیع دست داشتیم، مستحق مجازات هستیم».

آقای چتا در ادامه رئیس کمیسیون انتخابات و قاضی عالی پاکستان را شریک دستکاری آرا معرفی کرده و گفته است چنان فشاری بر روی او بوده که می‌خواسته خودکشی کند، اما سپس تصمیم گرفته که دست به اعتراف علنی بزند: «من مسئولیت اشتباه در انتخابات راولپندی را بر عهده می‌گیرم و باید به خاطر جنایاتم مجازات شوم. سایر افراد دخیل در این جنایت نیز باید مجازات شوند.»

او بعد از این اعتراف توسط پلیس بازداشت شد.

فائز عیسی، رئیس دادگاه عالی پاکستان، موسوم به «قاضی‌القضات»، به همراه کمیسیون انتخابات پاکستان، اتهام دست داشتن در تقلب انتخاباتی را رد کرده‌اند.

بیشتر در این باره: توافق برای تشکیل دولت ائتلافی در پاکستان به نخست وزیری شهباز شریف

ادعاهای مبنی بر دستکاری در نتایج آرا، فشارها بر کمیسیون انتخابات و ارتش قدرتمند پاکستان را که متهم به حمایت از حزب« مسلم لیگ، شاخه نواز» تحت رهبری نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان و حزب «مردم» پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری هستند را افزایش می‌دهد.

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران‌ خان، نخست وزیر سابق که از اوت پارسال در زندان به سر می‌برد، انتخابات را ناعادلانه خوانده و آقای خان با اعلام اینکه «اراده مردم به سرقت رفته»، هوادارانش را به تجمعات اعتراضی دعوت کرده است.

عمران خان مدعی است نامزدهای حزبش که بعنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند، دو سوم کرسی‌های مجلس را به دست آورده‌اند.

او نسبت به ایجاد ائتلاف میان حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب میهن برای تشکیل دولت با توسل به «آرای تقلبی» هشدار داده است.

با شروع اعتراضات در سراسر پاکستان، پلیس پنجاب روز شنبه سلمان اکرم راجا نامزد مورد حمایت حزب تحریک انصاف را به دلیل شرکت در تظاهرات در لاهور بازداشت کرد. رجا یکی از بیش از ۱۰۰ نامزدی است که می‌گویند نتایج انتخابات با آرای جعلی تغییر کرده است.

فضل الرحمن، رئیس حزب سیاسی مذهبی «جمعیت علمای اسلام» نیز مدعی «پرداخت رشوه» توسط برخی نامزدها برای کسب کرسی نمایندگی مجلس شده است.